Det här gäller vid rondellkörning. Många är osäkra på reglerna inne i cirkulationsplatser.
– Om det blir kollisioner i cirkulationsplatser delar man oftast på ansvaret, säger experten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Få platser skapar så mycket irritation och debatt som cirkulationsplatserna. Trots att det är över 30 år sedan de började dyka upp är det många som är osäkra på hur de ska köra i dem. Många äldre blir osäkra, eftersom de lärt sig köra bil i ett annat tidevarv.
– Men de har i alla fall lärt sig på en trafikskola. Många unga i dag studerar teori genom appar och då lär man sig inte trafikreglerna, säger experten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
En sak som debatteras är om det är tillåtet med omkörningar inne i i cirkulationsplatser. Där är det många som är osäkra på reglerna.
– Det räknas inte som en omkörning om man kör i sitt körfält. En omkörning är när du passerar någon som ligger i samma som du själv, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
I cirkulationsplatser behöver du ofta byta körfält. Många bilister missar att det är viktigt att vara mycket försiktig och dessutom tydlig. Då kan det lätt hända olyckor.
– Om du byter körfält, ska du först se sig för, därefter blinka och tydligt visa din avsikt. När det är riskfritt byter man körfält.
Många undrar vem som har väjningsplikt för vem inne i cirkulationsplatsen. Det förekommer att bilister hänger sig på tutan, och felaktigt tror att de kan köra som de vill.
– Här gäller delat ansvar, det är tanken. Men skulle det hända något så kommer ansvaret att ligga på båda. Sedan kan det finnas vittnen som förändrar omständigheterna. Men huvudregeln är att alla som färdas i en cirkulationsplats delar på ansvaret.
Om du kör i det vänstra körfältet och det börjar närma sig utfart, är det hög tid att vidta åtgärder.
– Ligger man i det inre körfältet måste man passera ett annat för att lämna cirkulationsplatsen, säger experten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
En annan vanlig fråga är om man får köra i höger körfält genom hela cirkulationsplatsen. Det är också en vanlig anledning till olyckor och skärmytsling mellan bilister.
– Sedan kan du ligga kvar i det yttre körfältet hela vägen, det är inte förbjudet, men kanske inte att rekommendera. Då måste du vara mycket uppmärksam på att bilar kan byta körfält.
Angående blinkersanvändning i cirkulationsplatser råder det också delade meningar.
– Du är inte enligt lag tvungen att använda blinkers förrän du lämnar den och då är det åt höger, säger experten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Det finns ingen exakt manual hur du ska göra. Man måste lita på sitt eget omdöme och vara uppmärksam på trafiken.
– Men detta beror också på situationen. Om det är en mindre cirkulationsplats, kan det liknas vid en korsning och då kan du blinka vänster innan du kör in i den. Men vid en större kan det vara förvirrande. Här måste man själv bedöma situationen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.