Ulf Brunnberg varnar för elbilar. Nationalklenoden hoppas istället på vätgastekniken.
– Kalla mig kanske konservativ, men jag tror det är tickande bomber, säger han till Carup.se.
Stora delar av världen sätter sin förhoppning om att elbilarna ska rädda oss från undergång. Men det gör inte en av våra mest folkkära skådespelare. Ulf Brunnberg blänger bistert mot den nya tekniken. Nyligen lade han ut texten i Högsta Växelns podd.
– Jag kommer aldrig att köpa en elbil. Bara om jag blir uppmanad av myndigheter och förmynderi för att det är enda sättet att transportera mig, säger han till Carup.
Det är just batterierna som gör Ulf Brunnberg misstänksam. Han litar inte på tekniken och har faktiskt gjort lite egen research om batteritillverkningens baksidor.
– Min bror har forskat en del kring batterier. Det är väldigt svårt att hitta råmaterial för att det ska räcka och om hela världen ska ha elbilar så kommer jordens resurser inte att räcka till.
Han går mot strömmen och predikar inte elbilarnas lov. Ulf Brunnberg varnar för batterierna, om det börjar brinna kan livet hänga på en skör tråd.
– Elbilarna är en giftbomb, de är mycket farligare än diesel och bensinbilar. Dessutom vill jag kunna höra en motor. Sedan förstår jag inte varför man ska överge förbränningsmotorn som är så väl utvecklad.
Enligt skådespelaren gör elbilen att man förlorar en viktig del av bilägandet. Han vill inte bara kunna köra sina bilar.
– Det går inte att meka med dem, de är blytunga och om man är ute och kör måste de laddas flera timmar innan man kan åka vidare igen.
Han skakar på huvudet åt det stora intresset för elbilar. Medan omvärlden funderar på att köpa sig en elbil, tänker Ulf Brunnberg göra motstånd till det yttersta.
– Jag vet inte hur det gick till när hela världen blev så här intresserad av elbilar. Men jag tror det har att göra med industrialismen, de tvingar fram saker som många vill ha.
Han sticker inte under stolen med att människan måste minska sina utsläpp. Däremot är det inte elektriciteten som ska rädda oss. Istället tror Ulf Brunnberg att vi behöver blicka tillbaka i vår egen historia för att hitta lösningen på koldioxid.
– Jag undrar vad som hände med Stirlingmotorn? Dessutom finns det fortfarande saker man kan göra med Wankeln.
Sedan finns det en nymodighet som han verkligen gillar. Den utvecklas just nu i Japan, där man släppt motorcyklar som drivs med den här tekniken.
– Om det är något som jag tycker är intressant så är det vätgastekniken, där har vi något som verkligen är intressant. Det går också att framställa vätgas och det släpper inte ut någonting, det är bara vatten.
När det kommer till sitt eget bilägande har Ulf Brunnberg valt brittiskt. Två fordon som rimmar väl med hur en grånande gentleman väljer att transportera sig själv.
– Själv kör jag en Jaguar och en Range Rover, det är trevliga bilar som jag trivs väldigt bra med.
Nyligen skrev vi på Carup.se om Jönssonligans klassiska Impala. Den finns undangömd i ett småländskt garage.
– Vanheden var väldigt motorintresserad, precis som jag själv. Impalan från Jönssonligan var en trevlig bil. Visserligen var den gammal och risig, men den hade en V8 och skumpade en hel del, jag tycker om när bilarna gör så, jag har haft en del sådana själv.
Jönssonligan tog Sverige med storm. Inte minst den lite glättiga Vanheden blev otroligt folkkär. Det var också han som körde bilarna när ligan skulle ut och härja.
– När vi spelade in filmerna körde jag alltid själv och hade aldrig någon stuntkille, det spelar ingen roll vilket fordon det var.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.