Tysk dom: 7,8 miljoner dieselbilar kan få körförbud

Miljontals dieselbilar kan få körförbud. Domstolen underkänner Volkswagens och flera andra biltillverkares uppdateringar av dieselmotorer.

En tysk domstol har gett fordonsbranschen ett mardrömsbesked. Rätten tolkar miljölagen strikt och underkänner bland annat Volkswagens uppdateringar av utsläppskontroller på dieselbilar, uppger Handwerksblatt och flera andra tyska tidningar. När den tyska myndigheten för fordonscertifiering KBA nyligen testade bilar visade det sig att fordonen som uppdaterats efter dieselgate släppte ut alldeles för mycket koldioxid och Nox-partiklar. Anledningen är ett termiskt fönster i mjukvaran. När det blir för kallt stänger den av för att undvika motorskador. Det är den bristen som domstolen slår ner på.

Effekten kan bli dramatisk. Domstolens beslut kan leda till att 7,8 miljoner dieselbilar blir olagliga i Tyskland.  Schleswigs högsta förvaltningsdomstol har i en dom förklarat att dessa uppdateringar i inte var tillåtna. VW och KBA försvarar uppdateringarna, och hävdar att det finns risk för motorskador annars. Volkswagen har för avsikt att överklaga domen, uppger Inside Digital.

Tysk domstol underkänner uppdateringar för dieselgate.

Allt började med Dieselgate. Efter skandalen tvingades flera stora biltillverkare med Volkswagen i spetsen att göra omfattande förändringar i mjukvaran. Man var tvungen att få ner utsläppen och ha en bättre kontroll över dem. Den svenska fordonsexperten tolkar domen som politisk. 
– Det som är intressant och som berörda påtalar är att när juridiken möter tekniken och domare har tolkningsföreträde av lagen ställs ännu högre krav på oss i branschen för att förklara hur tekniken fungerar, säger Bo Ericsson, verkstadsexpert på Fordonsjuristen.

Volkswagen förbereder nu ett överklagande. Enligt domen ska de antingen korrigera motorerna så att bilarna lever upp till miljölagstiftningen. Annars riskerar bilarna att få körförbud.
– Problemet kan vara i det här läget att tillverkare upplevs gå i försvarsställning när de ska bemöta och samtidigt förklara för domare, det blir lite av en jävsituation, säger Bo Ericsson.

Han är kritisk mot domstolsbeslutet. Enligt tyska medier omfattas minst åtta miljoner bilar av det här beslutet. Det är en betydande del av den tyska fordonsflottan. Samtidigt riskerar det att få konsekvenser utanför Tysklands gränser. 
– Eftersom större delen av bilbranschen redan har tagit sitt ansvar och ändrat och ständigt förbättrar sina bilar känns det här nya ”påhoppet” på vår bransch mer av politisk karaktär. 

Det är inte bara Volkswagen som är drabbade. Utan även Audi , Skoda , BMW , Mercedes , Toyota , Volvo, Opel , Fiat, Renault och flera andra biltillverkare. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt