Räkna med betydligt dyrare bensin och diesel framöver. Nu tvingas regeringen utreda ytterligare höjning av reduktionsplikten. Dessutom införs utsläppsavgiften ETS2. Resultatet kan enligt experter bli ett bränslepris på över 35 kronor litern.
– Om de skulle börja höja bränslepriserna förlorar regeringen valet, säger Ronny Svensson.
Just nu är bränslepriserna lägre än på flera år, men den som tror att det kommer att bestå för lång tid framåt riskerar att bedra sig. Flera pålagor och förändringar som kan ge dyrare bränsle lurar runt hörnet.
I fredags höll miljöminister Romina Pourmokhtari presskonferens. Där berättade hon att regeringen tillsätter en utredning för undersöka hur reduktionsplikten ska utformas i framtiden. Regeringen har redan fått backa och höjt reduktionsplikten till 10 procent. Nu berättade ministern att Sveriges utsläpp ändå ökar under 2024.
– Det behövs fler lösningar och nya förslag för att säkerställa att vi nåra våra klimatmål, säger Romina Pourmokhtari till Dagens Nyheter.
Svante Mandell, miljöekonomisk chef på Konjunkturinstitutet, har fått detta på sitt bord. Hans rapport är väntad att komma våren 2026 och kan tidigast på hösten bli till lagförslag, men då har valet redan varit.
– Hon har inte pratat någonting om utsläppsrättigheterna. Det kan regeringen inte heller göra något åt, det som de gör nu är bara att skjuta på målet, säger Ronny Svensson.
Vid årsskiftet träder EU:s nya utsläppsrättigheter i kraft. Det beslutades i september. Men det är inte från 2027 som vi kommer att få börja betala för våra utsläpp. Ronny Svensson har tidigare varnat för ett liter pris på 35 kronor för bränslet.
– Istället för att ha en lugn och sansad bränslehöjning så får vi istället en chockhöjning. Efter årsskiftet 2027 kommer fossila drivmedel att gå upp fem eller sex kronor och sedan fortsätta uppåt, säger Ronny Svensson.
Anledningen till Sveriges ökade utsläpp sägs vara den sänkta reduktionsplikten och skatten på fossila drivmedel.
– Vi lägger in ännu en växel i skapandet av en bred palett i klimatomställningen. Gårdagens siffror om ökade utsläpp visar att det behövs, säger Romina Pourmokhtari.
Men experten skakar på huvudet.
– Alla vi som är i branschen förstår vad som kommer att hända. När vi börjar betala för utsläppsrättigheterna slår det direkt mot priset vid pumpen. Det är inget som behövs utredas, det är redan beslutat, säger Ronny Svensson.
Det har han sagt hela tiden. Experten är kritisk mot ministern och politikerna som försöker komma undan sitt ansvar och möta väljarna.
– Romina Pourmokhtari gör piruetter och politiska cirkuskonster. Hon försöker komma undan den känsliga biten. Om de höjer priset på fossila drivmedel innan valet får vi en svekdebatt och regeringen kommer att förlora valet, nu skjuter man upp allt till efter vi har röstat, säger Ronny Svensson.
Enligt regeringen och deras samarbetspartner Sverigedemokraterna ligger mycket fokus på hur det här ska påverkar konsumenterna. Men experten menar på att det redan är klart att vi får chockartade höjningar av priset. Dessutom drabbas alla som har bilar med fossila motorer.
– Det här påverkar också begagnatmarknaden av bilar med motorer som går på fossila bränslen, säger Ronny Svensson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.