Tvingas spränga livsfarliga bildelar på skroten

2,5 miljoner livsfarliga Takata-krockkuddar måste förstöras Nu svämmar skrotar över av dödsfällorna.

Det är dramatiska konsekvenser av Takata-krockkuddarna. Den kraftiga explosionen kan slunga ut små metallfragment. Frankrike berörs 2,5 miljoner bilar, och så sent som igår skrev vi på Carup att Skoda återkallar ytterligare 138 000 bilar på grund av de livsfarliga krockkuddarna. Men vad händer egentligen med krockkuddarna när de tas bort och byts ut?

Krockkuddarna måste hanteras enligt ett noggrant protokoll för att undvika risker, även efter att de tagits bort från bilen. När de tas bort måste de hanteras extra försiktigt, eftersom patronen innehåller ammoniumnitrat, ett ämne som kan explodera och blir instabilt vid fukt och värme. Det är just detta som har orsakat de dödliga olyckorna i Takata-skandalen.

Även franska staten belyser problemet för att skynda på processen. Under sommaren syntes varningsmeddelanden om återkallelsen på motorvägarna, och just nu pågår en radiokampanj. Arkivbild.

Efter demontering sorteras delarna i plastbehållare och skickas till auktoriserade centra för farligt avfall, då de måste återvinnas på ett säkert sätt. På anläggningen utlöses först krockkudden: en noggrant övervakad sprängning som krävs för att oskadliggöra den explosiva patronen. Om detta inte görs är krockkuddarna fortfarande livsfarliga, även när de ska återvinnas.

Ett tredje företag har nu också kommit in i bilden. De arbetar med fyrverkerier och har 30 års erfarenhet i branschen. Just nu är de i testfas, men väntas kunna ta emot de defekta krockkuddarna fullt ut innan året är slut. Även med ett tredje företag kommer det dock att ta lång tid att återvinna alla 2,5 miljoner krockkuddar. Det kan ta flera år. Efter den kontrollerade utlösningen separeras de farliga delarna från de övriga komponenterna, som sedan kan återvinnas.

För att snabba på bytet av Takata-krockkuddar som fortfarande inte är utbytta, har den franska staten beslutat att agera. Från och med nästa år kommer bilprovningen kolla om bilen omfattas av en allvarlig återkallelse. Det gäller alltså även Takata-krockkuddarna. Syftet med den nya kontrollen är att hjälpa biltillverkarna, som ibland har svårt att nå de sista bilägarna. Även andra åtgärder har införts i Frankrike. I somras kunde man till exempel se meddelanden om återkallelsen på motorvägarna, och just nu pågår en radiokampanj.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt