BMW kräver att 260 splitternya bilar ska skrotas. Bilarna sägs vara helt oskadda trots att de varit ombord på ett brinnande fartyg.
– Det skulle vara ett brott att förstöra de här bilarna, säger Eric Bakker.
För ett år sedan lade det gigantiska fartyget Freemantle Highway ut från Bremerhaven. Ombord på fartyget fanns 3800 tyska bilar tillverkade för den asiatiska marknaden. Fartyget tog kurs söderut. Man skulle ta sig igenom Engelska kanalen och sedan vidare mot Suezkanalen.
Redan på Nordsjön utanför den nederländska kusten gick brandlarmet. Kapten larmade Kustbevakningen och räddningstjänst. Man evakuerade besättningen och arbetade länge med släckningen. Ombord fanns bilar för enorma värden. När försäkringsbolaget och BMW:s egen personal kom ombord konstaterade man att mängder med bilar blivit förstörda. Ändå hade inte alla gått upp i rök. Efter att de rotat lite i resterna fanns det fortfarande några hundra bilar som verkade helt oskadda.

Många av bilarna är välutrustade modeller av X1:or, iX, i4. De köptes av den nederländska finanshajen Eric Bakker. Han betalade ungefär 55 miljoner kronor för 260 bilar. Priset per styck var 220 000 kronor. En mycket beskedlig summa med tanke på att de som nya är betydligt dyrare.
Eric Bakkers plan var att gå igenom dem och sedan sälja dem vidare. Till kunder i Europa. Hans affärsidé är att erbjuda motorintresserade med klenare plånböcker möjligheten att köpa en lyxbil som de annars bara kunnat drömma om.
– Vi hade kunnat erbjuda kunder att köpa en BMW till ett mycket rimligt pris. För trots allt är det en underbar bil, säger Eric Bakker till Autoweek.
Från början verkade BMW positiva till att bilarna räddades. Så länge Eric Bakker och hans företag informerade de nya kunderna om deras bakgrund. Och att det på grund av branden inte fanns någon tillverkargaranti.
Under tiden parterna diskuterade detaljerna fraktades bilarna till en uppställningsplats i Zevenbergen. Staden ligger ett tiotal mil från kusten i Nederländerna. Här skulle de stå medan konsortiet som köpt bilarna gjorde klart med alla dokument.
Plötsligt ändrade sig BMW. Man vill stoppa försäljningen till varje pris. Enligt den tyska biltillverkaren kan de bära dolda fel. Dessutom var det bilar som var speciellt tillverkade för den asiatiska marknaden.
Eric Bakker blev mycket förgrymmad. Han såg framför sig en bra affär och plötsligt verkade allt gå upp i tomma intet.
– Det är onödigt att skrota dem också ur ett hållbarhetsperspektiv, säger han.
BMW:s advokater har gjort allt och dragit hela saken till domstol. I första instans har de fått rätt. Trots det tänker inte Eric Bakker ge upp. Han har överklagat domen. Under tiden står bilarna fortfarande uppställda utomhus på den inhägnade parkeringsplatsen i Zevenbergen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.