Klassiska Kabe har det tufft och säger upp personal. Lågkonjunkturen slår hårt mot husbils- och husvagnstillverkaren.
– Vi hade hoppats att försäljningen skulle komma igång igen, säger vd Mikael Blomqvist till Jönköpings Posten.
Det var hans pappa Kurt (1925-2011) som grundade företaget Karosseri Elit AB 1957, som vi idag känner som den gedigna husvagns- och husbilstillverkaren Kabe. Men precis som bilbranschen är även den här verksamheten i djup kris som en följd av konjunkturläget.
– Det är inte så att människor vänder på slantarna, de har inte råd att köpa, säger experten Ronny Svensson.
Kabe har sedan grundandet funnits i Tenhult utanför Jönköping. Fram till beskedet om varslet har de haft omkring 600 personer anställda. Men nu kan 24 stycken av dem tvingas att gå.
– Vi hade hoppats att försäljningen kunde komma i gång igen i och med de senaste räntesänkningarna, men tyvärr har det inte blivit så, säger Mikael Blomqvist.
Det liknar krisen inom bilhandeln. Där hoppades man att räntesänkningar skulle få igång försäljningen till privatmarknaden. Men trots lättnader står det fortfarande stilla. Kabes ledning har redan förhandlat med facket och uppsägningarna är klara. De träder i kraft om två månader, om inget händer på vägen.
– Det är förstås aldrig roligt att lämna ett sådant besked, men samtidigt tror jag att de flesta anställda har varit förberedda på att det kunde ske. Alla är medvetna om att vi verkar i en väldigt konjunkturcyklisk bransch, säger Mikael Blomqvist.
Uppsägningarna hos Kabe sker efter Las-principen (Lagen om anställningsskydd), den innebär att de som sist anställdes, är också de som kommer att förlora jobben. Men företagsledningen har ändå inte gett upp hoppet om att konjunkturen kommer att vända snabbt.
– Det hoppas man alltid på, säger Mikael Blomqvist.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.