Tuffare för elbilar i besiktningen – nya reglerna

Så här ska elbilar kontrolleras vid besiktningen. Nya regler kan göra att skador på batteriet ger körförbud.
– Det är en hel del nya kontrollpunkter för elbilar, säger Anders Gunnierusson, utredare på Transportstyrelsen till Carup.

Från och med nästa år kan det bli nya besiktningsregler för elbilar. Fram tills nu har besiktningsorganen inte haft möjligheter att göra kontroller av batterier och högspänningssystem. Med de nya reglerna kommer fler bilar att bli underkända. 

EU arbetar just nu med ett nytt förslag till besiktningsregler för alla medlemsländer. Ett långt kapitel avhandlar elbilarna. Idag kommer de undan flera kontroller. Men det kommer nu att bli ändring på detta.
– I besiktningspaketet finns ett förslag av kontroller av elbilar. Precis som nämnt handlar det om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Besiktningsorganen jublar

Besiktningsbranschen har skrikit sig hesa efter detta. 
– Det blir allt fler elbilar ute på våra vägar och en hel del börjar bli till åren också, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen.

Flera EU-länder har redan infört de nya reglerna. Finland är ett av dem som går hårdare åt elbilarna vid besiktningen. Branschen är kritisk mot Transportstyrelsen. 
– Vi hade kunnat införa det här för länge sedan. EU har sagt att vi ska införa kontroller av elbilar. Tyvärr har det varit frivilligt för medlemsstaterna att göra det. Ändå har inte Transportstyrelsen gjort så, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen till Carup.

Besiktningsbranschen är kritisk mot myndigheten. De vill gå längre i sina kontroller av elbilar. Transportstyrelsen däremot har bromsat flera olika förslag om hårdare kontroller. Bland annat partikelmätning för dieselbilar. 
– Transportstyrelsen är efter och det vet de om, säger Tord Fornander.

Besiktningsbranschen säger att de behöver mer information för att kunna besiktiga elbilarna på ett korrekt sätt.
– Även denna kontroll kommer i regel kräva tillgång till fordonsspecifik information. Besiktningsbranschen tillstyrker förslagen och menar att kontroller av högvoltsystem/elfordon är positivt och fyller en tydlig funktion i och med att laddbara fordon utgör en växande del av fordonsflottan, och kommer fortsätta växa i antal och andel över tid, skriver branschen.

Transportstyrelsen svarar på kritiken

Myndigheten fnyser åt besiktningsbranschen. Enligt Transportstyrelsen kan besiktningsorganen redan idag kontrollera en rad punkter på elbilarna. Men de är för snåla.
– Det finns redan en portal med fullständig information om hur man ska kunna kontrollera elbilar. Alla biltillverkare upprättar ett. Där kan besiktningsorganen söka efter chassinummer Då får de upp exakta uppgifter. Men det kostar pengar att använda det, säger Anders Gunneriusson.

Elbilarnas batterier kommer att kontrolleras mycket noggrannare i framtiden. Hittills har EU haft rekommendationer att man ska besiktiga elbilsbatterier. I Finland kan en repa på batteriet innebära körförbud. Fram tills nu har Sverige avvaktat att införa de här hårdare reglerna. Men nu blir det ändring.

– Nu är det här bara ett förslag. Men om det går igenom så gör man en bedömning att de är skadade eller försämrade. Det finns tre nivåer. Påpekande, anmärkning och körförbud, säger Anders Gunneriusson. 

Snart kommer elbilarna att granskar mycket hårdare. Bilar som rullat länge riskerar att bli underkända. 
– Det kommer också att bli kontroll av mjukvara och andra saker, det är många punkter, säger Anders Gunneriusson.

Nya kontrollpunkter för elbilar

  • Batterisystem: Kontroll av högvoltsbatteriets säkerhet, inklusive fysiska skador och läckor.
  • Kablage och laddutrustning: Kontroll av kablar i drivsystemet och laddkabeln.
  • Säkerhetsfunktioner: Ytterligare kontroller av specifika säkerhetsfunktioner som finns i elbilar.
  • Mjukvara: Möjlighet att mäta mjukvarans integritet för att säkerställa att den fungerar korrekt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt