Tre klassiska Volvoanläggningar har nyligen bommat igen – småorter riskerar att förlora sin bilhandel helt. Men en handlare trotsa trenden, med enorm satsning.
– Vi räknar med att investeringen landar på mer än 100 miljoner kronor, säger VD Stefan Hellgren.
I år stängde Rejmes sin Volvohall i Valdemarsvik. Förra veckan stängde företaget även sin Volvohall i Söderköping. Och häromdagen kom ännu en nedläggning. Som om det inte räckte sade Toyota nyligen upp sitt avtal med Hellefors Bilcenter i Hällefors. Handlare i småorter drabbas hårt just nu.
– I framtiden tror jag inte att det går att sälja nya bilar på mindre orter, berättade Pierre Ståhl, vd för Hellefors Bilcenter för Carup under torsdagen.
Men trots det finns andra vågar gå mot strömmen. I lilla Ludvika gör en Rolf Ericson Bil en enorm nysatsning. Företaget köper ett 17 000 kvadratmeter stort område. Och trots flera nedläggningar är Stefan Hellgren, VD för Rolf Ericson Bil i Dalarna, mycket hoppfull.
– Inom ett par veckor börjar vi med förberedande markarbeten, säger han till Nya Ludvika Tidning.


Och det blir ingen billig investering.
– Vi räknar med att vi kommer att landa på mer än 100 miljoner kronor. En stor investering, men vi tror på våra varumärken, vår personal samt Västerbergslagen med omnejd som ett växande marknadsområde, fortsatte Stefan Hellgren.
I den nya fullserviceanläggningen kommer Rolf Ericsson Bil sälja Volvo, Renault, Dacia och Renault transportbilar. Anläggningen får också verkstad, däckhotell, försäljning av reservdelar och bilvårdsprodukter, samt en glasverkstad för reparation och byte av bilrutor. Inflyttningen är planerad till sensommaren 2027.
– De cirka 30 anställda vi har i Ludvika följer med ut till nya anläggningen. Det kommer att bli ett stort lyft framför allt ur arbetsmiljö- och kundmiljöperspektiv, avslutar Stefan Hellgren.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















