Experten varnar för att köpa nya fossilbilar. Men försäljningsstatistiken visar att 10 000-tals nya bensin- och dieselbilar fortfarnade säljs. Här är modellerna som trotsar elboomen.
– Låt människor själva bestämma vad som passar dem bäst. Politiker och enögda experter bör hålla sig borta, skriver en Carupläsare.
Trots varningar från experter fortsätter svenskarna att köpa bilar med förbränningsmotor. Bilrådgivaren Ronny Svensson tycker att utvecklingen går åt fel håll och vill se både straffskatt och skrotpremie för att påskynda omställningen, säger han till Carup.
– Gå inte och köp en ny bil med förbränningsmotor nu, sade han häromdagen.
Han menar att många kommer att bli tagna på sängen när EU nya handelssystem för utsläppsrättigheter införs vid årsskiftet 2027. Då väntas både bensin- och dieselpriserna stiga kraftigt.
– De svenska politikerna kan inte göra något. Det är ett EU-beslut, det är bara att tugga i sig och genomföra, säger Svensson.

Men trots varningarna går många fortfarande till bilhallen och väljer just bensin- och dieselmodeller. Det gäller inte minst bland arbetsbilar, där förbränningsmotorerna fortfarande är norm. Det märks bland annat på de kommentarer som trillat in på Carup:s Facebook:
– Kommer alltid att ha råd med en stor fet V8 eller kanske till och med en V12:a, skriver en läsare.
Den kommentaren som fått mest gilla-reaktioner lyder såhär:
– Bensin och dieselbilar kom alltid och finnas, dom större biltillverkarna slutar med elbilar och satsar på förbränningsmotorer, och anledningen är bla att det kommer aldrig att finnas tillräckligt med laddplatser eller el heller, detta är bara en fantasi värd klimatdårarna ser.
Andra är rejält upprörda:
– Detta fossilhat har gått fullständigt överstyr. Gå ur det jävla EU nu, skriver en läsare.
En annan är inne på samma spår:
– Det finns cirka 255 miljoner fossila bilar i EU ! Tror inte att dessa ägare sitter tysta om EU straffar dom med skyhöga literpriser. Sitter just nu och fördriver dyrbar tid och laddar elbilshelvetet
En titt på nyregistreringarna visar att det fortfarande säljs fossilbilar friskt. Bland nya bensinbilar är Volkswagen T-Roc den tydliga favoriten i år, tätt följd av Kia Ceed och Peugeot 2008. De här modellerna är klassiska familjebilar – kompakta, lättkörda och med relativt låg bränsleförbrukning. Dacia Sandero, som lockar med lågt pris, och Volkswagens lilla suv Taigo finns också med bland de populäraste bensinbilarna.

Populäraste nya bensinbilarna 2025
Bil | Nyregistreringar |
---|---|
Volkswagen T-Roc | 2 133 |
Kia Ceed | 2 044 |
Peugeot 2008 | 1 480 |
Dacia Sandero | 1 306 |
Volkswagen Taigo | 958 |
Škoda Kamiq | 926 |
Audi Q3 | 835 |
Volkswagen Golf | 770 |
Škoda Fabia | 716 |
SEAT Arona | 689 |
På dieselsidan dominerar de större modellerna. Volkswagen Tiguan och Škoda Kodiaq sticker ut som de mest registrerade personbilarna med dieselmotor. Båda är rymliga suvar som också kan dra en bra vikt bakom sig. Även klassikern Volkswagen Passat håller sig kvar på listan, tillsammans med nyare modeller som T-Roc och den kinesiska nykomlingen Tayron.

Populäraste nya dieselbilarna 2025
Personbilar | Nyregistreringar |
---|---|
Volkswagen Tiguan | 1 141 |
Škoda Kodiaq | 1 136 |
Volkswagen Passat | 710 |
Volkswagen T-Roc | 518 |
Volkswagen Tayron | 394 |
Mercedes-Benz V-Klass | 302 |
Men den stora delen av dieselregistreringarna handlar inte om vanliga personbilar – utan om transportbilar. Här dominerar Volkswagens modeller totalt, med Caddy, Crafter och Transporter i topp, följda av Mercedes Sprinter och Ford Transit Custom. Det är fordon som rullar i arbetet varje dag och som ännu inte har någon självklar eldriven ersättare.

Populäraste nya transportbilarna med förbränningsmotor 2025
Lätta lastbilar/Transportbilar | Nyregistreringar |
---|---|
Volkswagen Caddy | 2 422 |
Mercedes-Benz Sprinter | 1 563 |
Volkswagen Crafter | 1 408 |
Ford Transit Custom | 1 218 |
Volkswagen Transporter | 1 176 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.