Volvo bygger klart sin batterifabrik på 450 gånger 190 meter i Göteborg. Utan att veta vad den gigantiska byggnaden ska användas till. Trots det spruckna samarbetet med Northvolt och 30 miljarder kronor som fattas körs bygget vidare för fullt.
– Byggnaden skulle kunna vara multifunktionell, det vill säga kunna användas för flera olika verksamheter, säger Volvo Cars.
Höstsolen lyser över byggarbetsplatsen mitt i Volvo Cars fabrikslandskap på Torslanda i Göteborg. Slamret från arbetet ligger som en kuliss över området. Nu.se besöker platsen där en jättelik batterifabrik växer fram. Volvo Cars och Northvolt gjorde en gemensam storsatsning på den gemensamma batterifabriken Novo Energy. Men Northvolts eskalerande kris fick Volvo att ta ut skilsmässa från batterijätten. Northvolt kunde inte betala vad de lovat.
Plötsligt är framtiden för den enorma satsningen för 30 miljarder kronor i Torslanda osäker. Här skulle 3000 göteborgare få jobb. Volvo har avbrutit samarbetet med Northvolt genom att de ska köpa tillbaka alla aktier i det gemensamma bolaget Novo. Vart pengarna till satsningen ska komma ifrån är oklart. Volvo Cars har inte de pengarna att satsa – och vem vill idag låna ut 30 miljarder till en batterifabrik?
I samband med nyheten gick Novo Energy ut med att de inte visste hur beslutet skulle påverka dem. Och vid bygget märks idag ingen kris. Batterifabriken fortsätter att byggas med full fart. Här rullar arbetet på som vanligt, med eller utan Northvolt. Trots att ingen vet hur de gigantiska byggnaderna ska användas.
– Bygget fortgår enligt planerna, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy till NU.se.
Fabriken byggs på en 55 hektar stor tomt precis i anslutning till Volvo Cars. Fabriken är flera våningar hög, 450 meter lång och 190 meter bred. Snart är själva fabrikshuset klart, men vad den ska fyllas med är inte skrivet i sten. Frågar man Novo Energy är svaret att det ska bli en batterifabrik. Frågar man Volvo är svaret ett annat.
– Planen är att bygga en batterifabrik. I nuläget finns inga andra planer, säger Christian Jebsen till Nu.
Volvo Cars vacklar i sina besked om framtiden för batterifabriken. Det kan bli något helt annat. Exakt vad vet inte Volvo.
– Volvo Cars undersöker just nu olika möjliga framtida scenarier för projektet. Byggnaden skulle kunna vara multifunktionell, d.v.s kunna användas för flera olika verksamheter och olika alternativ övervägs nu under förutsättning att Volvo Cars når full äganderätt, skriver Volvo Cars pressavdelning i ett mejl till Nu.
Volvo vill ta över hundra procent av ägandet. Men för att få snurr på någon batteriproduktion behövs en ny partner. Bara den första fasen i Novo Energy-projektet är beräknad att kosta drygt 20 miljarder kronor.
– Eventuell batteriproduktion vid Novo är dock beroende av tredje parts eller annan parts medverkan. I dagsläget är det för tidigt att dela några mer konkreta detaljer om framtida planer”, skriver Volvo Cars pressavdelning.
Batteriproduktionen var planerad att starta redan 2026 och skulle förse en halv miljon elbilar per år med batterier, samtidigt som fabriken skulle skapa 3 000 nya jobb. Med sina nuvarande 400 anställda håller Novo Energy andan uppe i väntan på nästa steg.
– Vi känner ingen oro. Vi har en himla bra affärsidé som vi känner oss trygga med, säger Christian Jebsen.
Hur finansieringen ska gå till och Volvos eventuella planer på en multifunktionell verksamhet vill Novo Energy inte kommentera.
LÄS MER:
Journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.