Triumphs nya retrohoj släpps nästa år. Den nya Speed Twin 1200 är en hyllning till 1970-talets design. Men bakom fasaden döljer sig ändå modern teknik.
De första bilderna på Triumphs Speed Twin 1200 har kommit ut. Den här underbara motorcykeln kommer att finnas i handeln nästa år. Det är också 120 år sedan Triumph släppte sin första egna motorcykel.
Egentligen startade företaget redan 1885 som importfirman Siegfried Bettman. Då ägnade man sig åt att importera cyklar till Storbritannien. Men redan året därpå bytte de namn till Triumph.
Under de första åren köpte Triumph sina motorer från belgiska Minerva. Men redan 1905 hade man lyckats bygga en helt egen motorcykel. Med det blev Triumph den andra tillverkaren i världen, efter amerikanska Indian, som grundades av den svenska emigranten Oskar Hedström. Bördig från Lönneberga i Småland och tävlingscyklist i New York.
Under 1920-talet firade märket stora framgångar vid de stora tävlingarna på Isle of Man. Men under andra världskriget bombade tyskarna sönder fabriken i Coventry. Ändå lyckades man återuppbygga den och kunde fortsätta producera motorcyklar till krigsindustrin.
Kanske beror kultstatusen kring Triumph på företagets svajiga historia. De har sedan 1950-talet balanserat på en tunn lina och varit nära att gå under. Nya ägare har tillkommit som försökt hålla liv i den klassiska tillverkaren. Men 1976 gick de under och alla trodde att det var slut med Triumph, tills de fick nytt liv i slutet av 1980-talet.
Speed Twin 1200 är en hyllning till det lyckliga 1970-talet. En epok där Triumph tillverkade motorcyklar från hjärtat utan att tänka så mycket på plånboken.
Designen är direkt inspirerad av 1970-talets former, liksom den runda strålkastaren. Dessutom har man precis som när det begav sig bara installerat ett analogt instrument, allt för att behålla den avskalade och ursprungliga känslan från Triumphs för 50 år sedan.
Men om man tittar bakom fasaden så döljer sig modern teknik. Här finns en bluetooth- uppkoppling för navigering. Dessutom kommer fjädringen från Öhlins och bromsarna har byggts av Brembo.
För att klara de moderna kraven och göra hojen lite sportigare har också kylaren fått en lite annorlunda design. Men det är ändå ett klockren 1970-talshoj med modern prestationsförmåga.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.