Trots över 20 000 kronor i försäkringspremie fick han inte ett öre efter bilkraschen. Försäkringsbolaget hänvisade till att BMW:n var trimmad. Men ärendet slutade inte där.
En BMW-ägare i Norge körde av vägen en regnig sommardag 2024. Men trots att ägaren hade helförsäkring hos Gjensidige fick han ingen ersättning. Olyckan inträffade i en rondell där föraren tappade kontrollen på det våta väglaget. Bilen, en BMW 135iS, fick omfattande skador och förarens krockkudde löste ut. Det handlar om en mycket ovanlig modell med högt värde. Skadekostnaderna uppskattades till 304 000 norska kronor, skriver Motor.no som är först med nyheten.
Men Gjensidige vägrade betala. Anledningen: bilen hade trimmats från 305 till 420 hästkrafter utan att bolaget informerats. Trimningen var heller inte godkänd av den norska vägmyndigheten. Enligt försäkringsbolaget var detta ett brott mot avtalsvillkoren. Ägaren hävdade å sin sida att det var väglaget och inte bilens effekt som orsakade olyckan. Han överklagade till Finansklagenämnden, den norska motsvarigheten till ARN.

Där fick han rätt. En majoritet av ledamöterna ansåg att Gjensidige inte hade rätt att neka ersättning. De menade att villkoret som försäkringsbolaget hänvisade till stod i strid med lagens krav på tydlig information och kundens rätt att förstå vad som gäller i försäkringsavtalet. Med andra ord: bolaget kan inte gömma sig bakom en klausul som kunden rimligen inte kunde förväntas känna till eller förstå konsekvenserna av. Beslutet innebär att BMW-ägaren får hela ersättningen på 304 000 kronor. Försäkringsbranschens ledamöter ville dock inte ge mannen ersättning.
Antalet liknande fall ökar. I sin årsrapport för 2024 skriver Finansklagenämnden att man ser en tydlig uppgång i klagomål kopplade till trimmade fordon. Även i Sverige förekommer regelbundet denna typ av tvister. De flesta försäkringsbolag har klausuler som säger att om fordonet är modifierat utan bolagets godkännande kan det innebära avslag eller reducerad ersättning vid skada. Du är enligt försäkringsavtalet skyldig att meddela om du har gjort modifikationer. Att undanhålla information räknas som felaktig uppgift.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.