Transportstyrelsen ser djävulen i en burk öl

Tusentals oskyldiga svenskar kan ha fått sitt körkort indraget. Ändå fortsätter Transportstyrelsen att bryta mot Socialstyrelsens rekommendationer och trotsa läkarvetenskapen med sin PEth-tester. 

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Föreställ dig själv på en semesterresa till solen. Om dagarna är det trevligt att sitta vid vattnet med en kall öl och klia fötterna i den varma sanden. Sedan kommer du hem till den grå vardagen med mellanmjölk och stuvade makaroner. 

Samtidigt ska du göra ett rutinmässigt sjukvårdsbesök. Läkaren gör sina vanliga kontroller och tar kanske ett blodprov och ett PEth-test. Sedan går det ett par veckor och plötsligt kommer ett brev från Transportstyrelsen med besked om att de drar in ditt körkort på obestämd tid. 

Linn Gustafsson är en av alla svenskar som förlorat körkortet efter PETh-test.

Självklart blir du ledsen och upprörd. Du som annars kanske bara tar en öl till tipsextra eller lite vin med vännerna i bokcirkeln. Men att försöka tala med myndigheten är som att slå en spik i en betongvägg – helt omöjligt.

Precis på det här viset är det faktiskt i Sverige. Den allsmäktiga Transportstyrelsens körkortsenhet verkar styras av en triad från frikyrkorörelsen, nykterhetsfrämjandet och svenska skidlöparförbundet. De ser djävulen i en oskyldig burk med sketen folköl.

Den svenska sjukvården har fått pippi på att ta de så kallade PEth-testerna. Numera görs de rutinmässigt vid hälsokontroller, allra helst i Dalarna där provtagningen sker med en noggrannhet som skulle få den gamla regimen i DDR att falla handlöst till marken av beundran.

Dessutom har Transportstyrelsen börjat använda PEth-svaren som riktmärke om körkortsinnehavare är lämpliga i trafiken. Trots att en bred expertis varnat för att det inte är rättssäkert. Inte minst läkaren Tor Stålhammar har slagit på stora trumman och sagt att PEth endast kan avgöra om någon druckit nyligen, men inte under en längre period.

Precis det här drabbade ambulanssjukvårdaren Linn Gustafsson från Karlstad. Hon är en känd renlevnadsmänniska som blåser i alkolåset varje dag på arbetet. Hon gjorde ett PEth-test efter en skidresa och fick körkortet indraget. 

Detsamma gäller den skötsamma och omtyckta busschauffören Teresa Kempe från badorten Oskarshamn. Hon hade blåst i alkolåset varje dag i mer än ett decennium och aldrig haft en anmärkning.  Det här har också expertisen varnat för. Lena Nerhagen som arbetat med medicinsk forskning vid VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) lägger fram bevis för att PEth-värdet är högst individuellt och slår olika beroende på person. 

Ändå har Transportstyrelsen envist grävt ner sig i sina skyttegravar i Borlänge och vägrat lyssna på det örat. Fram till nu. Efter alla skriverier vaknade ordföranden för riksdagens trafikutskott, Thomas Morell (SD), till liv. Han är inte dummare än att förstå åt vilket håll den allmänna opinionen är på väg

– Så här får det inte gå till, domderar han på sin lite kluvna västgötska och kallar Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam till utskottet. Nu kommer han att få svara för sin nitiska personal.

Det är inget långskott att gissa att det kommer bli en snabb förändring. Generaldirektörer trivs inte vid näpst och rättarting i riksdagen. Han kommer säkert att åka hem till Borlänge igen och begära rättning i leden hos sina plikttrogna och kanske en gnutta konflikträdda tjänstepersoner.

Men frågan är hur många svenska bilister som kommer att drabbas innan Transportstyrelsen lyckats ändra sina riktlinjer. Myndigheten är känd för mycket, däremot inte för sina raska handläggningstider. 
LÄS MER: