Ny elbil med trampor toppar 180 km/h

Den ultimata barndomsdrömmen är här. En trampbil som går i 180 knyck.
– Den mjuka trampningen under körningen förvandlar Twike från ett rent transportmedel till en träningsmaskin för muskler och cirkulation, skriver företaget på sin hemsida. 

Twike låter som ren science fiction. Men det är verklighet och på väg ut i handeln. Bakom projektet finns en grupp studenter på Zürich tekniska högskola i slutet av 1990-talet.  De grundade ett företag i den pittoreska bayerska staden Rosenthal. Nu efter snart 30 år är deras affärsidé på väg att blomma ut.
– Körglädjen som detta lilla, lätta fordon erbjuder är helt enkelt ojämförlig med allt annat! Vi säger alltid: Den har generna från motorcykeln och bilen. Och det är så den kör, säger företagets vd Martin Möscheid.

Allt började med prototypen Twike 4. Många tyckte det var ett roligt påhitt. Det var däremot inte många som trodde att det på allvar skulle kunna bli något seriöst. Ändå lanserar nu företaget två modeller. Den mindre heter Twike 3 och är en elektrisk trehjuling med trampor. Elbilen kan komma upp i 85 kilometer i timmen, väger ungefär 300 kilo och har en räckvidd med det stora batteriet på nästan fyrtio mil.

Storebror Twike 5 är företagets flaggskepp. Det är en riktig värsting. Men denna kan man komma upp över 180 knyck. Och med det stora batteriet blir räckvidden imponerande.
– Även den minsta batteristorleken möjliggör en tillräckligt hög hastighet på cirka 130 km/h och en räckvidd på mer än 250 kilometer. Med den maximala batteristorleken är en hastighet på över 190 kilometer i timmen och en räckvidd på över 500 kilometer möjlig, skriver företaget.

Man måste inte trampa. Ändå finns de där som en kittlande belöning. De ger fordonet extra energi och dig motion. Samtidigt blir det en resa tillbaka till barndomen och alla lådbilsprojekt som havererade mot grannens garagevägg.
– Trampassistans genom muskelkraft – för både förare och passagerare. Den genererade energin laddar batteriet och ökar därmed räckvidden. Men ännu viktigare är bidraget till din egen hälsa – pedalgeneratorn låter dig få din dagliga dos av konditionsträning, nästan som en bieffekt.

Tillverkaren lovar både komfort, äventyr och en bra kvalitet. 
– Vi utvecklade chassit tillsammans med en välrenommerad chassiexpert som annars arbetar för de stora aktörerna inom bilindustrin. Faktum är att höga kurvhastigheter redan är möjliga med TWIKE 4. Och det, trots att tyngdpunkten faktiskt är för hög där. TWIKE 5 kommer att kunna köra runt kurvorna som en sportbil, säger Martin Möscheid.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt