Trafikverket vill ha vinterdäck för fotgängare. Forskare har arbetat med att ta fram en ny standard.
– Syftet är att branschen på så sätt ska kunna utveckla bra skosulor för vinterväglag, skriver Trafikverket.
Fotgängare drabbas hårt i trafiken. Varje år omkommer mellan 30-40 personer. Inte bara av att de blir påkörda. Det finns också ett stort mörkertal. Fotgängare som skadar sig utan att de blir påkörda. Oftast sker det under vintern när det är halt och kallt.
Nu vill Trafikverket att svenska fotgängare ska ha motsvarigheten till vinterdäck. Nu har de infört en ny standard för vilka skor, utan dubb och brodd, som kan liknas vid vinterdäck för fotgängare. Skor som SS 657177 ska klara vinterväglag.
– Syftet är att branschen på så sätt ska kunna utveckla bra skosulor för vinterväglag, skriver Trafikverket.
Experterna beräknar att nästan 30 000 svenskar halkar så illa på vintern att de måste uppsöka sjukvård. Därför vill Trafikverket att det ska finnas en standard för vinterdäck till fotgängare, eller halkfria skor.
– Vi körde dynamiska friktionstester i Finland. Då märkte vi att några av de skydd som verkade väldigt bra först, blev tveksamma när försökspersonerna skulle pröva dem, säger universitetslektor Glenn Berggård vid Luleå tekniska universitet.
Forskarna fick uppgift att hitta skor med sulor som skulle skära ner antalet skadade. Men det visade sig vara mer komplicerat än när man tar fram däck till bilar. Eftersom de här skulle sitta på riktiga människor, och inte livlösa bilar.
– Det går inte bara att mäta, det är också viktigt att använda dem och se hur de fungerar praktiskt. Man vill gärna att maskiner ska mäta, men för att verkligen få resultat behövde vi se hur det gick när människor använde dem.
Värst är det på vintern. Efter några dagar med töväder och det fryser till igen. Då kan sjukhusen räkna med långa köer.
– Enligt sjukvården är det omkring 25-30 000 personer som drabbas av halkolyckor varje år. Eftersom många sker inom arbetet så är det också en arbetsfråga.
Forskarna gjorde noggranna undersökningar. Men det är inte så enkelt som att bara bygga en tjockare sula eller att sätta dig broddar.
– Det handlar en hel del om hur mycket sula som broddarna täcker. Till exempel finns det vissa broddar som kräver en viss gångstil, annars duttar man på ändan.
Svenskt näringsliv drabbas hårt av arbetsplatsolyckor. Varje år sjukskrivs tusentals svenskar efter olyckshändelser som skulle kunnat undvikas.
– Detta är tyvärr en av de vanligaste anledningarna till arbetsplatsolyckor i Sverige, både bland män och kvinnor.

Andreas Jemn är journalist och författare.