Trafikverket varnar för kinesiska elbilar

Kinesiska elbilar utpekas som säkerhetsrisker. Trafikverkets experter varnar i en ny rapport. 
– Jag tycker att det låter som sinofobi, det beror på vilken information som de skickar, säger ekonomiexperten Claes Hemberg om rapporten.

Trafikverkets säkerhetsexperter har släppt en rapport om risker mot den svenska transportsektorn. Där pekas kinesiska elbilar ut som säkerhetsrisker. Myndigheten uppmanar den svenska transportsektorn att vara försiktiga med vilken information de delar med utländska aktörer. De varnar speciellt för kinesiska elbilar.
– Den uppkopplade tekniken i dagens bilar öppnar för ytterligare en sårbarhet som måste adresseras, skriver Trafikverket i sin rapport ”Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn”.

Nyligen varnade den brittiska underrättelsetjänsten för kinesiska elbilar. Man har sett att de skickar information till kinesiska satelliter. Därför uppmanas deras personal att inte föra några viktiga samtal i en sådan bil. Man ska heller inte parkera dem nära viktiga installationer.

Tester från Norge

I Norge testade man nyligen att placera en kinesisk elbil i ett slutet bergrum. 
– Det vi upptäckte var att bilen ständigt försöker ansluta till internet för att överföra information. Vi vet inte vad den här informationen kommer att användas till, men att den kan vara värdefull för utländska makters underrättelsetjänst är ganska uppenbart, säger säkerhetsexperten Arild Tjomsland till Motor.no.

Det verkar som vårt svenska Trafikverk har tagit fasta på detta. Man hänvisar till det norska experimentet. 
– Elbilar tillverkade i länder vars lagstiftning kräver att även privata företag lämnar uppgifter till landets underrättelsetjänst kan innebära en informationssäkerhetsrisk. I detta fall är det kinesiska elbilar som undersökts och som visar på att en betydande mängd information skickas till servrar i Kina, står det i rapporten med källhänvisning till en artikel i en svensk nättidning.

Ekonomiexperten Claes Hemberg manar till djupare analys av datatrafiken från kinesiska elbilar innan slutsatser dras.

Claes Hemberg har gjort sig känd för att lyfta fram fördelarna hos kinesiska elbilar som tar allt större del av bilmarknaden. Han har länge berömt den kinesiska tekniken som långt före vår västerländska. Han är kritisk till Trafikverkets bedömning.
– Är det så att kinesiska elbilar strömmar mer data än en Tesla eller en Volkswagen? Det är inte bevis för att det används på ett farligt sätt. De är kända för att ha en bättre mjukvara än våra bilar, säger han.

I Trafikverkets rapport nämns “Simple Sabotage field manual” från 1944. Det är en skrift som beskriver hur man skulle bekämpa nazisterna. Att väst är rädda verkar säkert. Claes Hemberg däremot sitter tryggt i båten och längtar till Kina. Han medger att vi ska vara försiktiga med vilken information som skickas. Men ändå inte dra förhastade slutsatser.
– Det här behöver inte ha med sabotageplaner att göra. Utan är till för att ge föraren en bättre upplevelse. Om man stänger ner informationsöverföringen så skulle det vara en säkerhetsrisk, säger Claes Hemberg. 

Trafikverket manar ändå till försiktighet. 
– Hänsyn till att bilarna kan vara försedda med en stor mängd ljud- och bildupptagningsutrustning behöver tas ur ett säkerhetsskyddsperspektiv inte minst för när, var, hur och i vilken verksamhet bilarna är tänkta att användas, står det i rapporten.

Trafikverket varnar också för ”rymdens växande roll som en potentiell arena för konflikt och krigföring” kan vara något som har en direkt inverkan på Sveriges transportsektor.
– Det låter kanske lite science-fiction när vi lyfter fram rymden. Tänk mer på hur mycket vi använder oss av positioneringstjänster, så blir det mer förståeligt att vi även måste se möjligheterna som nya rymdtjänster kan erbjuda säger Jens Johanson, senior säkerhetsstrateg vid Trafikverket, rapportens författare, på myndighetens hemsida.

Myndigheten uppmanar både privata och offentliga aktörer att samarbeta och agera mot de olika hotbilderna.
– Om vi inte kan agera snabbt och samordnat, här och nu, så kan det bli transportsektorns största svaghet säger Jens Johanson.
Carup har sökt Trafikverket för ytterligare kommentarer, men de har inte återkommit.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt