Fyra färger på trafikljusen får tummen upp. Nya förslaget kan revolutionera framtidens trafik.
– Konceptet är spännande, säger Sandra Bårdén, utredare på Trafikverket.
I USA har en forskargrupp från University of North Carolina testat trafikljus med fyra färger. Den fjärde färgen är vit. Den ska vara uppkopplad mot framtidens självkörande bilar.
– Det kan användas för att koordinera trafiken i alla scenarier med autonoma fordon. Vi tror att ett vitt ljus i korsningen kommer att göra det lättare för mänskliga förare att veta vad som händer och man kan följa de autonoma fordonen, skriver forskaren Ali Hajbabaie i rapporten.
Idéen följer principen som bin använder. Trafiken ska följa efter ett självkörande fordon. Dess tekniska utrustning tar över från trafikljusen som då visar en vit signal.
– Konceptet med en fjärde, i detta fall vit, färg är spännande, framför allt ur ett utforskande perspektiv som ett möjligt koncept för AV-driven styrstrategi, säger Sandra Bårdén.

När det närmar sig självkörande bilar ska trafikljusen lämna över ansvaret till dem. Det vita ljuset betyder att man ska följa dem genom korsningen.
– Det är väldigt positivt och viktigt att det finns ett intresse kring att utforska hur uppkopplade och självkörande fordon kan bidra till effektivare trafikflöden, och resultaten visar lovande potential i simuleringar, säger Sandra Bårdén.
Trafikverkets expert är optimistisk. Men hon lägger det här förslaget på framtiden. Fyra ljus är inte något som vi kan räkna med inom de närmaste åren. Än så länge väntar vi på de första testresultaten från USA.
– I dagsläget ser vi dock att det framförallt behövs ett fokus på till exempel kommunikationslösningar och datastandarder så att både dagens och framtidens fordon kan samverka på ett smart och säkert sätt.
Sandra Bårdén är positiv till att fordonen ska ta över trafiksäkerhetsansvaret från extern teknik.
– Konceptet som beskrivs kan vara värdefullt att testa i kontrollerade miljöer, men våra befintliga trafikljus bör förbli stabila tills tekniken är mer mogen. Vi ser också att den primära intelligensen bör ligga i fordonen, inte i själva infrastrukturen.
VTI är kritiska
Forskarna på Statens väg och transportforskningsinstitut (VT)) är mer kritiska mot förslaget. Där tror man att fyra färger skulle skapa förvirring.
– Vi har gjort tester i Sverige med två fokusgrupper. De gick ut på att man skulle testa färger vid vägarbete. Då prövade man med ett turkost ljus. Men det slog inte väl ut bland testpersonerna, säger Sonja Forward.
Testgruppen reagerade mycket negativt mot det turkosa ljuset.
– Alla var emot detta. Man ville ha ett ljus som man känner igen. Och det är grönt, gult och rött, säger Sonja Forward.
Hon får stöd av sin kollega på VTI.
– Varför behöver den fjärde trafikljuslyktan synas för människorna? Behövs den ens? Om det handlar om att de självkörande fordonen ska få signalen “följ bilen framför när den passerar signalen”, så borde det kunna lösas med annan teknik. Exempelvis med radiosignal eller ljus i våglängd som människor inte ser. Till exempel. UV eller infrarött, säger Björn Lidestam, forskare på VTI.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















