Trafikljus kan få fjärde ljus: ”Testade i Sverige”

Trafiksignaler kan få ett fjärde ljus. Forskarnas förslag kan revolutionera trafiken. 
– Vi har gjort tester i Sverige, säger Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

En grupp forskare i USA tagit fram ett förslag med att införa en fjärde färg på trafikljus. Tester har redan gjorts i Sverige av en liknande lösning. Det amerikanska förslaget går ut på ett förslagsvis vitt fjärde ljus. När det är många självkörande bilar i en korsning ska deras autonoma system ta över. Andra bilar kan då tryggt följa efter dem.

De amerikanska forskarna bakom idén kommer från North Carolina State University. Och de forskar inom transport och kommunikation. Deras förslag har publicerats i tidskriften IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. Deras idé går ut på att de självkörande bilarna ska ta ledningen i trafiken. Resten av fordonen ska följa dem efter bi-principen.

I Sverige sitter rött, gult och grönt i ryggmärgen. Forskare vid VTI har redan gjort försök med ett fjärde ljus.

Då tror de att det kommer att bli säkrare och mer effektivt i framtiden.
– Det kan användas för att koordinera trafiken i alla scenarier med autonoma fordon. Vi tror att ett vitt ljus i korsningen kommer att göra det lättare för mänskliga förare att veta vad som händer och man kan följa de autonoma fordonen, skriver forskaren Ali Hajbabaie i rapporten.

En liknande lösning med trafikljus med fyra ljus har redan testats i Sverige kan Carup berätta. 
– Vi har gjort tester i Sverige med två fokusgrupper. De gick ut på att man skulle testa färger vid vägarbete. Då prövade man med ett turkost ljus. Men det slog inte väl ut bland testpersonerna, säger Sonja Forward.

Forskarnas skiss från forskningsrapporten om det fjärde ljuset.

Det turkosa ljuset föll inte i god jord. Testpersonerna uppskattade inte alls förändringen. I trafiken vill människor känna sig trygga och då vill man gärna vara med om det invanda. Rött, gult och grönt sitter i ryggmärgen.
– Alla var emot detta. Man ville ha ett ljus som man känner igen. Och det är grönt, gult och rött, säger Sonja Forward.

Hon får stöd av en annan VTI-forskare. Idéen med dyra ljus på trafiksignalerna tas emot med skepsis. 
– Varför behöver den fjärde trafikljuslyktan synas för människorna? Behövs den ens? Om det handlar om att de självkörande fordonen ska få signalen “följ bilen framför när den passerar signalen”, så borde det kunna lösas med annan teknik. Exempelvis med radiosignal eller ljus i våglängd som människor inte ser. Till exempel. UV eller infrarött, säger Björn Lidestam, forskare på VTI.

Bilarna ska köra som bin 

Sonja Forward är knappast tvärkonservativ. Hon har ett öppet sinne för nyheter. Ändå höjer hon ett varningens finger. Man kan i alla fall testa ett fjärde ljus. Sedan kan vi ta beslut om det skulle vara en bra idé.
– Först och främst behöver det testas i simulatorer. Om det kommer goda resultat därifrån kan man gå vidare. Om det här skulle införas krävs det väldigt mycket information till allmänheten så att man är förberedd, säger Sonja Forward.

Att byta alla trafikljus är kostsamt. Det skulle innebära en stor börda för skattebetalarna. 
– Det skulle kosta väldigt mycket att byta ut alla stolpar och införa den här tekniken. Och vilken nytta det skulle föra med sig är svårt för mig att säga. Det måste öka säkerheten för att det ska vara värt besväret, avslutar Sonja Forward.

Idén med fyra ljus låter kanske spännande på ritbordet. Men i verkligheten skulle det få konsekvenser, det tror de svenska forskarna. 
– Fler signaler, mer information, är inte bra för människor, speciellt inte om de kan känna att de absolut måste handla korrekt och att de är under tidspress. Ytterligare en signal kommer tveklöst att vålla en liten andel människor problem. Jag tänker på somliga samvetsgranna äldre personer som jag åkt med. Några kan agera oroligt, impulsivt. Nu borde inte en fjärde färg, om den bara lyser tillsammans med grönt, vålla problem, men ändå. Det borde i så fall undersökas först, säger Björn Lidestam.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt