Rapport inifrån Toyotas okända fabrik i Sverige. Mitt under fordonskrisen finns det en industri som faktiskt går riktigt bra.
– Oavsett vilken konjunktur det är så ska varorna flyttas, säger vd Kristian Björkman till EFN Ekonomikanalen.
Det är inte många som vet att Toyota har en fabrik i östgötska Mjölby. Det är Toyota Handling Systems som tillverkar gaffeltruckar. Förra året omsatte fabriken 40 miljarder kronor. Här byggs gaffeltruckar för hela den europeiska marknaden. Ekonomikanalen EFN har besökt fabriken.
– Om man tittar ut över golvet här så ser man automatiserade truckar. Det har blivit allt vanligare med företag som Amazon och liknande. Det har också gjort våra produkter mer relevanta.
Fabriken har funnits här sedan 1950-talet. Från början byggdes den av HSB, sedan tog Kooperativa Förbundet över den. Men i början av millenniet köpte Toyota hela rasket. Men istället för att flytta tillverkningen, valde man att stanna kvar.
– Jag är själv en storstadsbo. Men det är lite av en gammaldags bruksmentalitet med en modern touch här. Man stannar på företaget, ställer upp och vill ge en god service, säger den inflyttade direktören.

Toyotas gaffeltruckar ligger väl i tiden. Man bygger maskiner som passar rätt in i tidsandan. Det märks i Mjölby. På bara tio år har man fördubblat produktionen till 90 000 fordon om året. Nu har man dessutom investerat för att snart kunna producera hela 125 000 stycken.
– I Europa är det mycket dyrt att bygga, tomtmark kostar stora pengar. Därför bygger man på höjden, bara en våning till sparar väldigt stora pengar. Där kommer vår teknik in. Genom att vi har automatiserade truckar sparar kunderna 80 procent på kostnaden för fordonet. Det gör att man kan ha verksamhet i höglöneländer. Men det motiverar också att vi kan hålla högre löner.
Här i Mjölby sker hela produktionen. Från utveckling av system och fordon till att man levererar färdiga produkter. Toyota vill ha det så och det visar sig fungera bra. Enda utmaningen är rekrytering av personal. Den lilla kommunen räcker inte riktigt.
Samtidigt arbetar företagsledningen med att se till så att alla anställda från fabriksgolvet, upp till kontoren, är jämställda.
– Man ska inte bara kvotera in efter kön. Men genom att se till att man har kvinnor i hela verksamheten så blir det bättre för alla och en annan jargong, avslutar Kristian Bergman.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.