Toyotas okända plan: Bensinmotor i elbilar

Toyota satsar på nya och supereffektiva 1,5- och 2,0-liters bensinmotorer. De ska kunna användas i hybrider, laddhybrider och EREV-bilar – en elbil med bensinmotor.
–Varför inte skapa en elbilsplattform och avända den för laddhybrider eller fullhybrider, säger Toyota-chefen Andrea Carlucci.

Toyota är ledande inom elektrifiering, särskilt hybrider. Däremot ser de inte elektrifiering som slutet för förbränningsmotorn. Företaget utvecklar nya, effektiva 1,5- och 2,0-liters bensinmotorer som ska användas i många typer av fordon – rena elbilar, hybrider och EREV-hybrider (Extended-Range Electric Vehicle – en elbil med bensinmotor som räckviddsförlängare).

Den japanska biltillverkaren vill skapa flexibla motorer som fungerar i alla typer av drivlinor, samtidigt som de satsar på framtidens batteriteknik, vätgas och syntetiska bränslen. Målet är att kunna anpassa sig efter olika marknader och kunders behov världen över. Automotive News intervjuade Toyotas europeiska vice vd för produktstrategi och marknadsföring, Andrea Carlucci. Han bekräftade att Toyotas nya generation av 1,5- och 2,0-liters förbränningsmotorer rena universalmotorn.

På bilden syns en av Toyotas fyrcylindriga värstingar – som kan få upp till 400 hästkrafter. Bild: Toyota.

– Vi försöker optimera den nya motorn för alla typer av användning, oavsett om det är elektriskt, hybrid eller vätgas. Hittills har alla tagit en ICE-plattform (bilplattform som är byggd för förbränningsmotorer) och gjort den delvis elektrifierad. Så varför inte skapa en plattform som är BEV-native (byggd från grunden för rena elbilar) och se hur mycket vi kan anpassa den för att användas i en plug-in-hybrid eller en fullhybrid utan att offra någon av den nya plattformens styrkor?

Toyota satsar däremot inte allt på förbränningsmotorer. Företaget utvecklar också avancerad batteriteknik för framtida elbilar. Nästa generation av förbränningsmotorer ger Toyota flexibilitet, något som många biltillverkare kommer att vilja ha under det kommande decenniet.

Hur elektrifieringen kommer att utvecklas på den amerikanska marknaden de närmaste åren är ännu osäkert. USA är bara en av många globala marknader med olika behov där Toyota tävlar – och alla dessa marknader förändras hela tiden.

Att ha en liten och billig bensinmotor som kan användas tillsammans med en plattform byggd för elbilar ger Toyota möjlighet att göra olika typer av bilar på samma grund. Det kan alltså vara rena bensinbilar, vanliga hybrider, laddhybrider, elbilar med förlängd räckvidd (EREV) eller helt elektriska bilar – beroende på vad som efterfrågas på marknaden. Toyota planerar troligen också att satsa på vätgas och andra syntetiska bränslen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt