Toyotas nya elbil Urban Cruiser lovar mycket. Men den presterar under förväntan när det kommer till krocktestet.
Toyotas nya Urban Cruiser är en modern och helt elektrisk kompakt-SUV – en modell som kommer passa många svenskar. Men i krocktester från Euro NCAP presterade den nya modellen under förväntan. Testet visade att krockskyddet till förarens överkropp inte var tillräckligt, och även skyddet för bakpassagerarnas huvuden bedömdes som lågt.
– Urban Cruiser bedömdes som svag, och skyddet av bakpassagerarens huvud var otillräckligt, skrev Euro NCAP i ett pressmeddelande.
Modellen fick bara fyra stjärnor i krocktestet. Bara två andra av de 16 testade bilarna fick mindre än fem stjärnor: BMW 1-serie och Citroën C5 Aircross. Men för en annan Hyundai gick det desto åtminstone lite bättre – Ioniq 9. Bilen lanserades nyligen Sverige, och flera svenska återförsäljare erbjuder den för försäljning. Bilen är alltså mer säker än sitt syskon Urban Cruiser, och fick fem stjärnor.
På den svenska bilmarknaden finns flera modeller som har fått toppbetyg i det senast krocktestet. Bland dem är Audi Q4 E-tron, Mini Aceman och Smart #5, som alla nyligen lanserats i Europa. Även flera kinesiska bilar visade sig vara riktigt bra, till exempel den elektriska lyxsedanen Exlantix ES och MG IM6.
Volkswagen ID. Buzz hade däremot en liten svårighet – den fick nästan fyra stjärnor på grund av sämre skydd mot fotgängare. Men till slut höll den sig kvar på fem stjärnor. Men trots att resultatet för Toyotas nya modell inte fick full pott i testet, kan de glädjas åt en sak – de slår Dacia Joggers resultat från 2022. Med råge.
Resultaten i Euro Ncaps senaste krocktest
Fordon | Stjärnklassificering | Skydd för vuxna passagerare | Skydd för barn i säkerhet | Sårbara trafikanter | Säkerhetsassistans |
AION V | 5 | 88 % | 85 % | 79 % | 78 % |
Audi Q4 e-tron (Omvärdering) | 5 | 91 % | 87 % | 79 % | 73 % |
BMW 1-serien | 4 | 78 % | 84 % | 85 % | 80 % |
BYD DOLPHIN SURF | 5 | 82 % | 86 % | 76 % | 77 % |
Citroën C5 Aircross | 4 | 80 % | 85 % | 79 % | 62 % |
EXLANTIX ES | 5 | 88 % | 82 % | 77 % | 77 % |
Firefly | 5 | 96 % | 87 % | 82 % | 86 % |
Hyundai IONIQ 9 | 5 | 84 % | 87 % | 77 % | 83 % |
IM IM6 | 5 | 90 % | 85 % | 83 % | 87 % |
Lynk & Co 08 | 5 | 90 % | 87 % | 78 % | 81 % |
MINI Aceman | 5 | 83 % | 87 % | 77 % | 79 % |
MINI Cooper | 5 | 83 % | 82 % | 81 % | 77 % |
smart #5 | 5 | 88 % | 93 % | 84 % | 92 % |
Suzuki och VITARA | 4 | 77 % | 85 % | 79 % | 72 % |
Toggle T10F | 5 | 95 % | 85 % | 78 % | 80 % |
Togg T10X | 5 | 94 % | 85 % | 79 % | 80 % |
Toyota Urban Cruiser | 4 | 77 % | 85 % | 79 % | 72 % |
VW ID.Buzz (Omvärdering) | 5 | 84 % | 85 % | 70 % | 73 % |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.