Toyota avslöjar nya Century – och lyxmärket ska utmana Rolls-Royce. Ägare kan skräddarsy varje detalj, och nya modellen är riktad mot kunder med chaufför.
Under de senaste åren har de Toyota utvecklat sitt flaggskepp Century SUV. Modellen har egentligen bara funnits på den japanska marknaden. Men nu nu tar Century nästa stora kliv med en coupé. Och ambitionerna är tydliga: att varumärket ska utmana bilar i högsta lyxklassen. Och på tisdagens Japan Mobility Show fick media och anställda en förhandsvisning av nya konceptet.
Konkurrenterna blir Rolls Royce och Bentley meddelade Ian Cartabiano, chef för Toyotas CALTY Advanced Design Studio. Century vill erbjuda något helt skräddarsytt, med handgjorda interiördetaljer och 60 lager färg. Precis som ägare av Rolls-Royce och Bentley kan välja varje detalj på sina bilar, ska Century ge kunderna samma frihet. Och nya varumärket har nu fått sin nya slogan: “One of one.”


Bilen främst tänkt för kunder med chaufför. Baksätena är rymliga och bekväma, på samma nivå eller bättre än i Century SUV, och skjutdörrar på båda sidor gör det lätt att kliva in. Samtidigt kan man välja en bil som är rolig att köra. Century har nämligen redan har byggt en GRMN-version som ger högre effekt och sportigare köregenskaper.
Toyota håller fortfarande många detaljer hemliga. Vi vet inte exakt vilken drivlina som används och lanseringsplaner är okända. Däremot har Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda påpekat att Century redan presenterats på möten med amerikanska återförsäljare och på bilmässor. Och en sak var Toyoda tydlig med under tisdagen:
– Century är inte bara ett annat varumärke inom Toyota Motor Corporation. Det är ett varumärke som för Japans anda, Japans stolthet, ut i världen.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















