Biltillverkaren och dess modeller skrattades ut flera gånger i Top Gear. Men skrattar bäst skrattar sist. Nu krossar en modell konkurrenterna och är Europas mest sålda bil 2024.
Minns du när Top Gear brukade skämta med Dacia Sandero? Jeremy Clarkson kunde knappt dölja sitt förakt för bilen, medan James May entusiastiskt och sarkastiskt ropade “Good news!” eller “Great News!” varje gång den kom på tal. Men gissa vad? Skämtbilen har skrattat sist. Dacia Sandero är nu den mest registrerade bilen i hela Europa. Och det är inte bara en slump – Dacia har ökat sin försäljning med 14 procent jämfört med året innan, vilket Autoweek.nl rapporterade först om.
Under 2024 såldes nästan 270 000 exemplar av Dacia Sandero, vilket gjorde den till Europas mest populära bil. Den rumänska bilen krossade konkurrenter som Renault Clio, som sålde ungefär 216 000 bilar och fick nöja sig med andraplatsen. På tredjeplatsen, bara några hundra sålda bilar bakom Renault Clio, hittar vi Volkswagen Golf.
Flest registrerade bilmodeller i Europa – 2024
Märke | Modell | Antal | Procentuell förändring jämfört med 2023 | |
1 | Dacia | Sandero | 268.101 | +14% |
2 | Renault | Clio | 216.317 | +7% |
3 | Volkswagen | Golf | 215.715 | +17% |
4 | Tesla | Model Y | 209.214 | -17% |
5 | Volkswagen | T-Roc | 202.840 | -1% |
6 | Peugeot | 208 | 199.909 | +3% |
7 | Toyota | Yaris Cross | 194.006 | +10% |
8 | Skoda | Octavia | 180.607 | +12% |
9 | Dacia | Duster | 175.213 | +13% |
10 | Toyota | Yaris | 174.042 | +12% |
Tesla Model Y lyckades bara knipa fjärdeplatsen i Europa. Dessutom backade försäljningen av modellen med hela 17 procent jämfört med 2023. Men Model Y är fortfarande den mest sålda elbilen, vilket ändå får anses vara en tröst för Tesla. Dessutom är Model 3 tvåa bland sålda elbilar i Europa. Volvo gjorde också en stark insats med sin el-SUV EX30, som tog en tredjeplats bland de mest sålda elbilarna.
Källa: Jato Dynamics
Flest sålda elbilar i Europa – 2024
Märke | Modell | Antal | |
1 | Tesla | Model Y | 209.214 |
2 | Tesla | Model 3 | 112.789 |
3 | Volvo | EX30 | 78.032 |
4 | Skoda | Enyaq | 68.874 |
5 | Volkswagen | ID4 | 64.756 |
6 | Volkswagen | ID3 | 54.541 |
7 | BMW | iX1 | 52.283 |
8 | MG | 4 Electric | 51.775 |
9 | Audi | Q4 | 48.094 |
10 | BMW | i4 | 45.062 |
Om vi ser till bilmärken i stort, så är Volkswagen fortfarande Europas ohotade jätte. Med 1,35 miljoner registreringar toppar de listan, medan Toyota ligger på en avlägsen andraplats med drygt 916 000 bilar. De två största vinnarna om man ska jämföra med 2023, var också just Toyota och även Skoda som sålde 12 procent fler bilar 2024 jämfört med året innan. För Audi ser det desto dystrare ut, de tappade cirka 10 procent av försäljningen jämfört med 2023.
Källa: Jato Dynamics
Flest registrerade bilmärken i Europa – 2024
Märke | Antal | Procentuellförändring jämfört med 2023 | |
1 | Volkswagen | 1.354.966 | +1% |
2 | Toyota | 916.522 | +12% |
3 | BMW | 770.249 | +6% |
4 | Skoda | 757.000 | +12% |
5 | Mercedes-Benz | 709.721 | +1% |
6 | Renault | 695.039 | +2% |
7 | Audi | 660.403 | -10% |
8 | Peugeot | 642.074 | +1% |
9 | Dacia | 569.736 | +3% |
10 | Hyundai | 528.586 | 0% |
På frågan varför Dacia Sandero är Europas populäraste bil 2024 kan det finnas ett enkelt svar. Dacia Sandero är en av de billigaste bilarna på marknaden, men trots det erbjuder den en pålitlig och praktisk körupplevelse. Den har blivit en favorit bland förstagångsköpare, pensionärer och alla som bara vill ha en bil som fungerar utan krångliga finesser.
Och det är just där Dacia vinner. Medan andra bilmärken satsar på dyra tekniska innovationer och sportiga designs, har Dacia hållit sig till sitt grundkoncept: prisvärt, enkelt och pålitligt. I en tid då bilpriserna skjuter i höjden och tekniken blir alltmer komplex, är det inte konstigt att folk vänder sig till den bil som bara gör sitt jobb. En bil som en gång var skämtets mittpunkt i Top Gear skrattar nu hela vägen till banken. Good news, Dacia Sandero!
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.