Top Gear toksågar ny elbil: ”Knapplöst helvete” 

Top Gear gillar inte den nya MG IM5. Den kinesiska elbilen toksågas på alla möjliga sätt.
– Vi kommer ha mardrömmar om den i veckor, skriver motortidningen. 

När biljournalister får möjligheten att recensera nya bilar brukar de ofta lyfta saker de gillar och ogillar med bilen. Men när den brittiska motortidningen Top Gear nyligen publicerade sin recension av nya MG IM5 innehöll den nästan enbart kritik.
– Det finns inte många eldrivna sedaner där ute, men de flesta hittills har varit riktigt bra. IM5:an ansluter sig inte bara längst bak i ledet, utan en bra bit bakom. Herregud, skriver Top Gear. 

Tidningen kritiserar elbilen bland annat för att inte vara en riktig MG-bil. I Kina är IM ett eget bilmärke, men i Europa säljs IM5 som en MG. Detta är möjligt då båda tillverkarna tillhör SAIC-koncern.
– Sedanen du ser här kallas MG IM5, men den har bara ett MG-märke på hela bilen, skriver Top Gear. 

Top Gear är inte nådiga i sin kritik mot MG:s nya elbil: ”Fruktansvärda köregenskaper, tråkig väghållning, interiören är ett knapplöst helvete”.

En sak Top Gear-journalisten avskyr med den nya kinesiska elbilen är hur den är att köra. Även om elbilen har en imponerade  kraft på 742 hästkrafter och gör noll till hundra på 3,5 sekunder beskrivs den som “tråkig”. Enligt tidningen beror mycket av den negativa upplevelsen på bilens fjädring.
– Hela upplevelsen förstörs av fjädringen, som är en av de mest nervösa vi har provat på en kinesisk bil. Och det säger en del. Oavsett hastighet, oavsett vägyta, klagar den. Ständigt. Och du kommer att vara trött på den efter en timme, skriver Top Gear. 

Men utöver den tråkiga körningen har elbilen andra brister också. Top Gear beskriver interiören som ett “knapplöst helvete”. 
– Det är genuint häpnadsväckande att en biltillverkare kan avleda så mycket av din uppmärksamhet från vägen till pekskärmen. MG är långt ifrån den enda syndaren här, men inga genvägar kan vara en ursäkt för ett sådant pedantiskt system, skriver Top Gear. 

Ett knapplöst helvete, enligt Top Gear.

När tidningen försöker lyfta fram elbilens positiva sidor är listan kort. De få saker journalisten faktiskt uppskattar är att bilen laddar snabbt och har en bra ljudisolering.
– IM – förlåt, MG – har gjort ett bra jobb med ljudisoleringen. Dubbelglasade fönster och en härlig tjock matta gör att minimalt vindbrus eller däckbrus når kupén, skriver motortidningen. 

Så vad blir betyget, undrar ni kanske? Top Gear använder en tiogradig skala, och nya MG IM5 får blygsamma 5 av 10.
– Om allt du brukar göra är att köra snabbt på motorvägen hade MG IM5 kunnat vara ett alternativ, men annars borde du hålla dig långt borta från den, avslutar Top Gear. 

Men Top Gear är inte ensamma om att ha fått provköra nya MG IM5. Även motortidningen Autocar har fått köra den kinesiska elbilen och ger den ett betyg på 3,5 av 5. De gillar elbilens snabbhet, utseende och standardutrustning. De verkar i alla fall inte tycka att elbilen var lika hemsk att köra som Top Gear.
– Den hanterar farthinder utan ansträngning, men åkturen lugnar aldrig ner sig riktigt om man inte antingen befinner sig på en jämn yta eller trampar lite snabbare än man kanske borde, skriver Autocar. 

Tidningen tycker även att elbilen är ett bra köp ur ett ekonomiskt perspektiv.
– Ur ett värdeperspektiv är domen här enkel. Hur många andra elbilar kan man nämna med prestanda nära superbilar på raksträcka, utrymme för familjen, mer än 560 km räckvidd i verklig värld om man är försiktig och en laddningshastighet som normalt endast finns tillgänglig för modeller från premiummärken, allt för mindre än 50 000 pund? skriver Autocar.

What Car? recension av MG IM5

Även What Car? har gjort en recension av nya MG IM5.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt