Bilen ses som den viktigaste från succéserien The Grand Tour. Den blev nyligen restaurerad åt James May. Men dramat slog till direkt – vid första körningen trillade hjulet av.
James May använde en Triumph Stag under det sista avsnittet av succéserien Grand Tour. Bilen var i dåligt skick efter att ha använts flitigt under inspelningen. Därför restaurerade den andra stjärnan Richard Hammond bilen. Och Hammond fick bilen att se ut som ny efter restaureringen. Men trots det väntade stora problem. Hjulet lossnade – bara minuter efter att James May provkörde bilen.
James May har köpt, sålt och visat upp många bilar i både Top Gear och The Grand Tour. Men bland alla bilar anses Triumph Stag vara den viktigaste för honom. Anledningen är att just den bilen, tillsammans med Jeremy Clarksons Lancia Montecarlo och Richard Hammonds Ford Capri GXL, var huvudnummer i det sista avsnittet av The Grand Tour.

I det sista avsnittet med den klassiska trion, som sändes i september 2024, körde James May, Jeremy Clarkson och Richard Hammond sina tre favoritbilar genom Zimbabwe. Resan avslutades i Botswana, på samma ö och i samma öken där allt började nästan 20 år tidigare. Då spelade trion in Botswana-specialen, ett avsnitt som ofta nämns som vändpunkten då serien blev ett globalt fenomen.
Triumph Stag krävde omfattande arbete efter att den återvänt till England. Bilen restaurerades av Richard Hammond och hans team på The Smallest Cog, deras serie på Discovery Plus. Men arbetet räckte inte helt. Bara minuter efter att James May rullat iväg i den nyrenoverade bilen upptäckte han att ett hjul hade lossnat. Av alla bilar som varit med i The Grand Tour har James May bara behållit två. Den ena är en beach buggy från Namibia-specialen The Beach (Buggy) Boys, och den andra är Triumph Stag.
Alla bilar från Grand Tour-specialer och roadtrips
| Säsong | Avsnitt | Titel & plats | Fordon |
|---|---|---|---|
| 1 | 7 & 8 | The Beach ‘Buggy’ Boys (Namibia, 2016) | Tre modifierade VW beach buggies |
| 1 | 11 | Italian Lessons (Frankrike, 2017) | Maserati Biturbo S Coupé, Maserati 430 Saloon, Maserati Zagato Spyder |
| 2 | 6 | Jaaaaaaaags (Colorado, USA, 2018) | Jaguar XJR, XK8 Convertible, 420G, XJ6, XJ-S |
| 2 | 11 | Feed the World (Moçambique, 2018) | Mercedes-Benz 200T Estate, Nissan Hardbody, TVS Star motorcykel |
| 3 | 2 & 3 | Colombia Special (Colombia, 2019) | Fiat Panda 4×4 Sisley, Jeep Wrangler, Chevrolet K250 |
| 3 | 6 | Chinese Food for Thought (Kina, 2019) | Mercedes-Benz S600, Cadillac STS, BMW 750iL |
| 3 | 7 | Well Aged Scotch (Skottland, 2019) | Alfa Romeo GTV6, Lancia Gamma Coupé, Fiat X 1/9 |
| 3 | 8 | International Buffoons’ Vacation (Nevada, USA, 2019) | International Harvester S series, Fleetwood Pace Arrow, National RV Tropi-Cal 6350 |
| 3 | 13 | Survival of the Fattest (Mongoliet, 2019) | Egenbyggd Land Rover-baserad bil kallad “John” |
| 4 | 1 | Seamen (Vietnam & Kambodja, 2019) | Scarab Thunder, PBR-båt (replika), 1939 Wooden Cruiser |
| 4 | 2 | A Massive Hunt (Madagaskar & Réunion, 2020) | Bentley Continental GT V8, Ford Focus RS, Caterham 7 310R |
| 4 | 3 | Lochdown (Skottland, 2021) | Lincoln Continental Mark V, Buick Riviera, Cadillac Coupe de Ville, Chrysler Voyager, Chrysler PT Cruiser, Pontiac Aztek, Ford Shelby Mustang GT500, Chevrolet Camaro Z/28, Dodge Charger R/T |
| 4 | 4 | Carnage a Trois (England & Wales, 2021) | Citroën CX Safari, Matra Murena, Renault Avantime, Citroën Berlingo, Renault Scénic, Peugeot 407, Citroën SM |
| 5 | 1 | A Scandi Flick (Norge, Sverige & Finland, 2022) | Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, Audi RS4 |
| 5 | 2 | Eurocrash (Slovakien, Ungern, Polen & Slovenien, 2023) | Chevrolet SSR, Mitsuoka Le-Seyde, Crosley CC Convertible, Ford Popular Hot Rod, Škoda 1100 OHC |
| 5 | 3 | Sand Job (Mauretanien, 2024) | Maserati GranCabrio, Aston Martin DB9 Volante, Jaguar F-Type |
| 6 | 1 | One for the Road (Zimbabwe & Botswana, 2024) | Triumph Stag, Ford Capri GXL, Lancia Montecarlo |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















