Tog isär Xiaomis hajpade elbil – upptäckten

Rivians vd tog isär den hyllade elbilen Xiaomi SU7. Han upptäckte vad som ligger bakom det extremt låga priset för prestandabilen.
– Det finns ingen magi i världen, säger RJ Scaringe till Business Insider

Förra året avslöjade Fords VD, Jim Farley, att hans vardagsbil är en Xiaomi SU7. Nu har ännu en amerikansk branschledare kommenterat den hajpade kinesiska elbilen. Rivians VD, RJ Scaringe, berättar att hans team nyligen tog isär elbilen SU7. Och precis som Farley är han imponerad av bilen, men poängterar att det är stor skillnad på att utveckla och bygga en sådan bil i Kina jämfört med i USA.

Scaringe beskriver SU7 som en “väldigt välgjord och starkt integrerad teknologiplattform”. Han tillägger också att om han bodde i Kina, skulle det vara en av de bilar han personligen skulle överväga att köpa. En av SU7:s största fördelar är priset: med ett startpris på 215 900 yuan i Kina (cirka 285 000 kronor) är den avsevärt billigare än många konkurrenter.

Rivians vd (längst till höger) köpte in en Xiaomi SU7 och tog isär bilen i delar.

Efter att ha plockat isär bilen säger Scaringe att Rivian “inte lärde sig något” om hur Xiaomi kan hålla kostnaderna så låga – och sanningen är att inte fanns några hemliga ingenjörstrick. Men förklaringen är enkel: Kinas omfattande statliga stöd. Skillnaden ligger alltså i den ekonomiska miljön som Xiaomi verkar i, rapporterar Business Insider.

Statligt stöd förändrar hela den ekonomiska balansen och skapar en situation som nästan är omöjlig att kopiera i Europa eller USA.
– Kapitalkostnaden är noll eller till och med negativ, vilket betyder att de får betalt för att bygga fabriker. Det ger helt andra möjligheter, säger Scaringe till Business Insider.

Enligt Scaringe har Xiaomi SU7 ett så pass lågt pris tack vare faktorer unika för Kina, till exempel låga arbetskostnader, statligt stöd och låga kapitalkostnader.

Medan Rivian fick ett lån på 6,6 miljarder dollar för sin nya fabrik i Georgia, får kinesiska tillverkare som Xiaomi direkta bidrag från regeringen, något som inte finns i USA. Scaringe lyfter också fram Kinas lägre arbetskostnader som en extra fördel.
– När du tar kapitalkostnaden till noll, eller mindre än noll, och har mycket låg arbetskostnad, då kan du förstå exakt hur de gör det, förklarade han.

Scaringe önskar att fler pratade om detta, för att förklara varför Kina elektrifierar snabbare än USA. Han menar att Kinas framgång med elbilar inte beror på någon hemlig “magisk” faktor eller slump som många verkar tro. Istället kan deras framgångs förstås genom låga arbetskostnader, statligt stöd och andra ekonomiska villkor, vilket visar varför Kina ligger före resten av världen när det gäller elektrifiering.
– Det finns ingen magi i världen. Allt kan analyseras och kalkyleras, avslutar han.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt