Efter 10 000 mil plockas småbilarna isär del för del. Och en bil visar sig vara en mardröm. Den fick avsluta testet på en bärgningsbil och var överlägsen när det kommer till antal fel.
Tusentals mil på vägarna och sedan fullständig isärplockning ner till sista skruven. Det är så tyska Auto Bild avslöjar vad småbilarna egentligen håller för. Nu visar den senaste genomlysningen att skillnaderna är enorma. Från nästan felfritt till en bil som hittades med hela 52 felpoäng. Under tio års tid har nio småbilar och citybilar körts i ett långtidstest på exakt 100 000 kilometer.
När milen är avverkade slutar testet inte utan man kan säga att det riktiga testet då börjar. Bilarna demonteras helt och granskas del för del för att hitta rost, slitage, elproblem och dolda konstruktionsmissar som inte märks under vanlig körning. Resultatet är ett unikt facit över vilka modeller som håller ihop i verkligheten och vilka som riskerar dyra överraskningar som begagnade

Bästa och värsta småbilarna efter 10 000 mil enligt Autobild
| Placering | Modell | Felpoäng (Betyg 1 är bäst) |
| 1 | Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet (testad 2021) | 3 felpoäng (Betyg: 1) |
| 2 | Toyota Yaris 1.5 Hybrid Life (testad 2016) | 13 felpoäng (Betyg: 2) |
| 3 | Renault Twingo TCe 90 Luxe Energy (testad 2018) | 15 felpoäng (Betyg: 2) |
| 4 | Kia Rio 1.4 CVVT Edition7 (testad 2014) | 17 felpoäng (Betyg: 2–) |
| 5 | Hyundai i10 1.2 Style (testad 2019) | 20 felpoäng (Betyg: 2–) |
| 6 | VW Up 1.0 White Up (testad 2015) | 22 felpoäng (Betyg: 3+) |
| 7 | Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Style (testad 2018) | 24 felpoäng (Betyg: 3+) |
| 8 | Renault Clio Grandtour TCe 90 (testad 2016) | 29 felpoäng (Betyg: 3–) |
| 9 | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (testad 2020) | 52 felpoäng (Betyg: 5) |
Det bästa resultatet stod Suzuki Swift Sport för. Den 1,4-liters turboladdade småbilen körde hela teststräckan utan ett enda stopp. Enda anmärkningen kom först när karossen plockades isär och man upptäckte rost i bakre längsgående balkarna vilket totalt gav den tre felpoäng. Där bakom hamnade Toyota Yaris Hybrid och Renault Twingo.
Toyotan visade upp den förväntade driftsäkerheten men hade flera oväntade rostangrepp vid demonteringen. Twingon slapp rosten, men fick poängavdrag för elektronikstrul trots att bilen i övrigt såg nästan ny ut invändigt även efter 10 000 mil. Längre ner i listan syns fler småproblem som växte över tid. Kia Rio drogs med tröga pedaler, ruckig gasrespons och fel på belysningen.
Hyundai i10 hade återkommande bekymmer med kopplingen. VW Up fick dras med vatten i fotutrymmet och en trasig AC men klarade sig ändå till ett godkänt resultat. Skoda Fabia bedömdes egentligen som betydligt bättre än sin slutpoäng. Men ett för kort kablage till startmotorn monterat redan från fabrik, brast precis innan målgång och gav bilen ett oförtjänt sämre resultat.
Renault Clio Grandtour visade flera elektroniska problem och en havererad växellåda vilket gav en svag trea minus. Men allra värst gick det för Ford Fiesta. Kort före testets slut small det till. En bult i tandremsspännaren lossnade fastnade i oljepumpens drivning och orsakade ett totalt motorhaveri. Det blev slutet på 10 000-milsresan och den slutade på en bärgningsbil. Redan innan raset hade bilen haft problem med såväl styrning som kylsystemet. Resultatet blev testets lägsta betyg och hela 52 felpoäng.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















