Hur bra håller egentligen en bil efter flera års vardagskörning? För att ta reda på det testas bilarna 100 000 kilometer i allt från ett till tre år. Och en populär Audi hamnar i botten.
Tyska Auto Bild gör regelbundet tester av olika bilar. Varje bil körs i 100 000 kilometer vilket kan ta allt i från ett till tre år. De kör i både stadstrafik, på motorväg och i tuffa förhållanden. Alla fel noteras, från små lampor som går sönder till större motorhaverier. När milen är avklarade plockas bilen isär helt av besiktningsmän. Sammantaget har de plockat isär omkring 100 bilmodeller.
Rost, slitna delar och dolda skador dokumenteras. Alla brister räknas sedan om till felpoäng. Ett motorhaveri ger 15 poäng, ett mindre elfel bara 1 poäng. Ju fler poäng, desto sämre betyg. Skalan går från 1+ (nästan felfri) till 6 (katastrofal). De flesta bilar klarar testet utan större problem. Men några stack ut åt fel håll och fick skrämmande många felpoäng. Här är de tre bilar som klarade sig allra sämst när de togs isär efter 10 000 mil.

Tredje sämst betyg: Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Redan vid 2 700 mil gick Audi Q3:an de testkörde in i nödläge på grund av en trasig lambdasond. Senare havererade kylsystemets delar för avgasåtercirkulationen, båda xenonlamporna fick bytas och till slut gav även växellådan upp. Totalt fick den 42 felpoäng och betyget blev 4-.

Näst sämst: Subaru XV 2.0D Exclusive
Kopplingen slets ut i förtid, två kolvar smälte delvis och flera delar i chassit rostade. Dessutom krånglade förarsätet och lösa paneler skapade störande ljud i kupén vilket drog ner betyget ytterligare. Summerat gav det 44 felpoäng och betyget 4-.

Allra sämst: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Den bil som fått flest felpoäng i Auto Bilds tester och därmed hamnar allra sist är Ford Fiesta. Precis innan testet var klart havererade motorn på grund av en lös bult till kamremmens spännare. Tidigare hade bilen redan haft problem med styrningen och läckande kylsystem. Slutresultat blev hela 52 felpoäng och ett bottenbetyg på 5.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.