Tog in 1000-tals etanolbilar – klippchans just nu

Priset på fyrhjulsdrivna Subaru Outback med låg årsskatt pressas rejält. Både för dig som vill köpa och för dig som hellre leasar. Men på det ena alternativet kan du spara över 50 000 kronor.

Subaru registrerade nästan 2 500 bilar i januari vilket var fler än alla märken utom Volvo. Det var en medveten kupp för att komma runt den nya straffskatten på etanolbilar på närmare 10 000 kronor.
– Vi förregistrerade bilar för att kunna sälja dem med den gamla skattesatsen, har Subarus Sverigechef Christer Blomdell tidigare sagt.

Men alla bilar har inte gått åt ännu. Nu försöker Subaru bli av med sitt stora lager och priset pressas rejält. Bilen som ingår i kampanjen är leveransklar och rejält utrustad. Bland funktionerna finns keyless entry och start, pekskärm med App-Connect, Bluetooth för media och telefon, adaptiv farthållare, automatiska helljus med Matrix-teknik, döda vinkel-varnare, växelpaddlar och rattvärme. Allt är standard i leasingerbjudandet.

Outback är en fyrhjulsdriven, högbyggd kombi med SUV-känsla. Den 2,5-liters boxermotorn är kopplad till Subarus steglösa CVT-låda, och bilen kan köras på både bensin och E85. Just denna typ av etanolbilar beskattas nu hårdare – men eftersom dessa exemplar är förregistrerade gäller den gamla, betydligt lägre skatten i tre år.

Just nu går det att privatleasa en Subaru Outback 2.5 Adventure 4WD för 4 295 kronor i månaden, vilket är ett lågt pris för en så stor och påkostad bil. I det priset ingår fri service och 1 500 mil att köra per år under 36 månader. Tidigare kostade samma leasing över 5 500 kronor i månaden. Men vad är egentligen mest ekonomiskt – att leasa bilen eller att köpa den?

Outback Adventure kostar 415 000 kronor att köpa. Sätter man in 20 procent i kontantinsats, alltså 83 000 kronor, återstår ett billån på 332 000 kronor. Med en ränta på 6 procent och rak amortering blir räntekostnaden efter skatteavdrag på cirka 30 procent ungefär 21 000 kronor på tre år. Till det kommer värdeminskningen som beräknas till 45 procent på tre år – cirka 186 750 kronor.

Totalkostnaden för att köpa, äga och köra bilen i tre år landar då på ungefär 207 750 kronor, inklusive värdeminskning och räntekostnad. Det kan jämföras med leasingkostnaden på 4 295 kronor i månaden i tre år, vilket blir totalt 154 620 kronor. Då ingår dessutom service och man slipper fundera på andrahandsvärde eller försäljning efteråt. Skillnaden mellan att köpa och privatleasa blir då cirka 53 000 kronor till leasingens fördel.

Med låg skatt, hög utrustningsnivå och ett leasingpris som sänkts rejält kan Subaru Outback vara ett av de mest prisvärda alternativen på marknaden just nu. Åtminstone så länge lagret räcker. Är du istället sugen på en elbil kan du kolla in Kias succémodell som du kan spara över 70 000 kronor på just nu, eller en av Sveriges billigaste bensinbilar att leasa för under 2 000 kronor.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt