Tog betalt för avbokad reparation – fälls i ARN

Kvinnan hann sälja sin bil och bokade av den planerade reparationen. Ändå tvingades hon betala verkstaden för reparationen. Nu fälls verkstaden i Allmänna reklamationsnämnden.

Bilägaren, en kvinna i Stockholmsområdet, kontaktade en skadeverkstad den 22 april 2024. Hon hade fått en parkeringsskada och ville få den åtgärdad. Verkstaden svarade henne via mejl att de hade en tid den 16 maj.
– Perfekt, kan jag lämna in bilen på eftermiddagen den 15 maj, undrade bilägaren.

Verkstaden bekräftade detta och man kom överens om att utföra arbetet på hennes bil. Men den sjätte maj hörde bilägaren av sig till verkstaden igen. Då berättade hon att bilen blivit såld. Därför behövde hon inte bokningen och ville därför också avbeställa den. Men verkstaden svarade med att skicka en faktura på 7856 kronorna. 

Bilägaren blev förargad och hörde av sig till dem. Men verkstaden stod fast vid sitt krav. Enligt dem hade de ingått ett skriftligt avtal. Då anmälde kvinnan dem till ARN.
– När de bokar en bil för reparation förbeställs de delar som behövs för att kunna laga bilen och just leverantören av delar till kundens bil och bilmärke tar inte emot returer. De har rätt till ersättning enligt konsumenttjänstlagen, svarar verkstaden nämnden. 

Men bilägaren ansåg inte att hon ingått något avtal. Dessutom var hon kritisk mot verkstadens påstående att man beställt delar. Eftersom det var en parkeringsskada och därför behövde bilen bara lackas om. 
– De har inte debiterat för utebliven arbetsintäkt utan endast för delar de inte kan skicka tillbaka. De bestrider att distansavtalslagen är tillämplig eftersom kunden kontaktade dem via mejl och avtalet ingicks inom ramen för ett organiserat system, skriver verkstaden. 

ARN granskade tvisten mellan bilägaren och verkstaden. Enligt utslaget har inte verkstaden rätt att ta beslut för den uteblivna reparationen.
– Med hänsyn till den utredning som finns i ärendet gör nämnden följande bedömning. Det har inte visats att det träffats ett avtal som ger verkstaden rätt att vid avbokning kräva ersättning för beställda delar av kunden. Nämnden finner därför att kundens krav ska bifallas på så sätt att verkstaden rekommenderas att låta henne slippa betala fakturan på 7 856 kr. Om hon redan betalat beloppet så ska det återbetalas till henne, skriver ARN i sitt beslut.
LÄS MER: