TMA-jätte i plötslig konkurs – kaos hotar vägarna

Konkurs kan orsaka kaos på vägarna. Stort företag med TMA- och snörjöningsbilar går plötsligt omkull. Onsdagen inleddes med krismöten.
– Konsekvenserna kommer att bli stora för vanliga människor, säger Jim Öster, arbetsledare på TMA i Nyköping.

Vintern är på väg och hela samhället förbereder sig för snökaos och halka. Då kommer beskedet att vägens hjältar TMA går i konkurs. Företaget har skött en stor del av snöröjningen och halkbekämpningen i Sverige under ett decennium.
– Vi ska försöka hålla igång verksamheten några veckor, säger konkursförvaltaren Daniel Svensson Clark på DLA Piper.

TMA har sett till att göra våra vägar farbara. Sena kvällar och tidiga mornar har man ryckt ut för att göra vägarna snöfria. Om de tvingas stänga ner verksamheten kommer det att drabba hela samhället.
– Konsekvenserna kommer att bli stora för vanliga människor. Saker man tagit för givet tidigare fungerar inte längre. Det handlar om snöröjning, halkbekämpning och reparation och underhåll av vägräcken, sådant som man tänker ska fungera, säger Jim Öster, arbetsledare på TMA i Nyköping.

Nordic Roadways äger TMA. Den här veckan gick koncernledningen till tingsrätten och begär själva sitt dotterbolag i konkurs.
– Det är koncernen som har begärt dem i konkurs. Det har varit ett negativt kassaflöde under en tid och då tog man det här beslutet. Jag ska hålla igång verksamheten och se om vi kan hitta en ny ägare under tiden, säger Daniel Svensson Clark.

Ingen berättade något för de som arbetar på TMA. Alla 35 som dagligen arbetar ute på våra vägar fick beskedet på värsta tänkbara sätt.
– Det kom ett mejl om att vi var försatta i konkurs. Inte hade vi fått någon förvarning eller liknande. Det var en riktig kalldusch. Både jag och sambon jobbar här och nu står vi utan löner, säger Jim Öster. 

Enligt uppgifter har inte Nordic Roadways inte förvarnat någon. Man lämnade in konkursansökan och tog sin hand från det sjunkande skeppet. Allra värst är det för Terranor som sköter vägunderhållet åt Trafikverket. De har förlitat sig på TMA under många år.
– Jag tror att Terranor är oroligt nu. Vintersäsongen drar igång redan den 15 oktober och då kanske det inte finns några snöplogar. Alla våra 18 plogar kanske inte kan användas. Det går inte att ordna fram sådant hur enkelt som helst, säger Jim Öster. 

Onsdagen började med krismöten för alla som var inblandade. Om inte TMA-bilar finns tillgängliga sitter många aktörer illa till. Det konkursade företaget skötte inte bara snöröjning och halkbekämpning. De ryckte också ut vid trafikolyckor och skötte säkerheten för blåljuspersonalen.
– Vi håller på att arbeta med det här just ju, så det är svårt för mig att kommentera.Ni får vänta ett tag så ska vi kommentera detta, säger Per Sjöblom, Sverigechef på Terranor.

Mycket hänger på konkursförvaltaren. Det är en kamp mot klockan. Snön kan komma när som helst och plötsligt riskerar snöplogarna att bli stillastående. 
– Jag har haft kontakt med koncernledningen och de som sköter driften. Nu ska vi se till att den kan fortsätta ett tag till. Under tiden ska vi se om det finns någon aktör som är beredd att köpa upp verksamheten, säger Daniel Svensson Clark.

Nordic Roadways ville inte satsa mer på TMA. Istället för att investera i företaget lät man dem gå i konkurs.
– Ägarna bestämde sig för att inte skjuta till några mer medel. Då var det mest ansvarsfulla att försätta dem i konkurs och hoppas att någon annan köper upp verksamheten, säger Daniel Svensson Clark.

Nu står alla bilister och anställda på TMA hopp till att någon vill förbarma sig över dem. Så länge ska man försöka sköta verksamheten som om ingenting har hänt.
– Vi ska ha ett krismöte och jag hoppas att vi får veta mer då, säger Jim Öster. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt