Tips och guide: Köpa begagnad Audi e-tron

Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Audi e-tron. Modellen var det tyska prestigemärkets första elbil och den utmärkte sig tidigt för sin höga komfort och avancerade teknik. Idag går den köpa för en bråkdel av nypriset. Men det finns några saker att se upp med hos elbilen.

Audi var bland de första med en stor elbil som SUV, och gjorde sitt bästa för att sticka ut. Detta var något bilmärket lyckades med minst sagt och när e-tron presenterades 2018 introducerades köparna till en elbil fullspäckad med lyx och avancerad teknik. Modellen fick dessutom en futuristisk look med små kamerabackspeglar som var tillval. 

I elbilsparadiset Norge gjorde elbilen stor succé och var en av de mest sålda bilmodellerna ett par år efter debuten. I Sverige gick det lite trögare, men på grund av flera attraktiva leasingerbjudanden lyckades Audi få ut en del bilar. I dag finns det därför en hel del exemplar av den lyxiga modellen ute på begagnatmarknaden. Bilen var dyr som ny, men det går att hitta begagnade exemplar som kostar mindre än små nya elbilar.

Modell Audi e-tron 

Audi e-tron är en lyxig och stor elektrisk SUV. Elbilen erbjuder stort utrymme inuti och är nästan fem meter lång. Styrningen och bilen är mjuk och e-trons luftfjädring gör att det känns som om man svävar fram på vägarna. Elbilen har dessutom en snabb acceleration som knappt känns, för att den är så pass mjuk.

Inne i bilen finns tre stora skärmar och till skillnad från Tesla har Audi valt att behålla många fysiska reglage, vilket många bilägare uppskattar. Vid långkörningar är bilen komfortabel med sin komfort, men på grund av sin tunga vikt drar den mycket ström, så att räckvidden påverkas negativt. Detta kan vara lite jobbigt vid de allra längsta resorna.

Säkerhetsmässigt är det elektriska quattrosystemet högklassigt och erbjuder bra framkomlighet och säkerhet på hala vägar. Elbilen är därför svårslagen jämfört med andra vinterbilar.

Motorer Audi e-tron

Audi e-tron finns bara med fyrhjulsdrift. De bilar som har beteckningen 50 har ett batteri på 71 kWh, medan de som kallas 55, som är större, har ett batteri på 95 kWh. Versionen med det mindre batteriet har 313 hästar, medan det större har 365 hästar. Nyare versioner kan ha större batteri Oavsett batteri är e-tron väldigt tung och har en hög energiförbrukning. Därför kommer du sällan längre än 30 mil med det större batteriet och 25 mil med det lite mindre.

För de förare som gillar lite mer fart finns även alternativet e-tron S, som kommer med ännu mer kraft. Men som en vanlig familjebil räcker de svagare versionerna gott och väl.

Problem Audi e-tron

Många elbilsmodeller har haft en hel hög av barnsjukdomar, men ägare av Audi e-tron har klarat sig relativt felfritt. Modellen har dock återkallats för problem med fukt som kan tränga in i batteriet. E-tron har dessutom haft ett motorproblem som blivit allt vanligare den senaste tiden.

Motorn har nämligen en inbyggd konstruktion som gör att den läcker kylvätska som samlas upp i en liten burk. Denna burk måste bytas med ett serviceintervall på 3 000 mil. Om burken blir överfull är det stor risk att elmotorn havererar helt och hållet. För att läsa mer om problemet kan du klicka dig vidare här för att läsa om när Eric Berg plockar isär en trasig e-tron motor som havererade efter två år. Se till att burken för kylvätska aldrig blir överfull.

Vissa exemplar av Audi e-tron 55 med ett speciellt batteri har varit återkallade för brandrisk i batteriet, men enligt Audi ska de problemen nu vara lösta genom att bilarna fått en mjukvaruuppdatering. Under en period fick inte ägarna ladda fullt på grund av att batteriet kunde få termisk överbelastning, men ny mjukvara ska åtgärda problemet.

Ekonomi Audi e-tron

Audi e-tron var ingen billig bil när den var helt ny och kostade i de flesta fall över en miljon kronor. Men med årens gång har värdeminskningen varit stor och bilen går i dag att köpa som begagnad för mindre än halva priset. Många köpare väljer nya elbilar för de erbjuder en längre räckvidd, men Audi e-tron kommer med en lyx och premiumkänsla som få kan konkurrera med. Därför är köpet av en begagnad e-tron bilen för dig som vill ha mycket komfort och lyx för pengarna. Men baksidan är att försäkringen är dyr, och servicen kostar också en del. En uppsättning nya däck till en stor elbil kostar också 15 000-20 000 kronor.
Tipsa om nyheter till oss på Carup här: [email protected]
LÄS MER: