Tidigare däckskifte i år – de vinner första testerna

I år kommer däckbytet rekordtidigt då en ny däcklag ska införas. Det är klokt att redan nu planera däckbytet. De första däckbytena visar på stora skillnader mellan de bästa och sämsta däcken. Här är däcken som vinner årets första tester.

En ny däcklag är på väg att införas från 1 november. I år måste vinterdäcken sitta på redan 10 november om det råder vinterväglag, annars blir det böter. Däckbranschen uppmanar alla bilägare att vara förberedda för att undvika däckkaos.
– Vi informerar redan nu för att undvika brist och överraskningar. Planera som om reglerna gäller och byt i god tid före 10 november, säger Jonas Roupe, vd för Däckbranschens informationsråd.

I årets stora tester från både Vi Bilägare och Teknikens Värld är budskapet tydligt: skillnaderna är större än många tror. Särskilt för tyngre bilar och suvar där kraven på grepp är extra höga.
– Det sämsta dubbdäcket halkar omkring på isen som om det var ett utslitet friktionsdäck, skriver Vi Bilägare och varnar för att fyrhjulsdrift kan lura förare till att köra för fort på halt underlag.

Rätt däck kan vara skillnaden mellan att stanna i tid eller glida rakt ut i korsningen. Tester visar att bromssträckan på is kan skilja flera billängder mellan bästa och sämsta däck. Ett bra vinterdäck ger inte bara bättre grepp i starten utan också tryggare kurvtagning och kortare stopp.

Något som blir extra viktigt när temperaturen pendlar runt noll och väglaget snabbt växlar mellan snö, is och slask. Här är årets stora vinnare – och däcken du ska undvika i vinter.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV och Goodyear Ultragrip Arctic 2 SUV är de stora vinnarna i ena testet.

Vi Bilägare har granskat åtta dubbdäck i dimensionen 235/60 R18, en storlek som passar populära suvar som Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC. Testvinnare blev Nokian Hakkapeliitta 10 SUV som enligt tidningen har ”det bästa vintergreppet” med kortast bromssträcka och säkrast kurvgrepp på is och hårt packad snö.

På andra plats kommer Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV med totalt 84 av 100 poäng som bjuder på bra bromsförmåga och motstånd mot vattenplaning, men är något svårare att styra exakt i kurvor. Det svagaste däcket i Vi Bilägares test är budgetalternativet Goodride IceMaster Spike Z-506 som uppvisar stora brister.

Triangle IceLynk TI501 och Goodride IceMaster Spike Z-506 får bottenbetyg i Vi Bilägares test.

Teknikens Värld har testat både dubbat och odubbat i storleken 235/45 R18. Även här är Nokian Hakkapeliitta 10 testets kung på is, tätt följt av Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 som får toppbetyg för bromsprestanda på is och snö.
– Nokian greppar som inget annat däck på is, skriver tidningen och lyfter fram hur det ger föraren större möjligheter att klara plötsliga situationer i extrem halka.

Årets tester visar att premiumdäcken fortfarande är bäst när det gäller grepp på is och snö. Nokian och Goodyear tar hem förstaplatserna hos båda tidningarna, medan de billigare alternativen lockar med pris men kan bli farligt hala när vintern är som mest förrädisk. Men tidningarna har testat många fler däck. Du hittar hela Vi Bilägares test här, och hela Teknikens världs test här.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt