Kina har nyligen beslutat att skärpa säkerhetskraven för batterier i elbilar. Batterierna får enligt lag inte brinna. Nu visar Geely upp hur ett nytt batteri klarar misshandeln från en stridsvagn.
Kinesiska Geely har bokstavligt talat tagit säkerheten för elbilsbatterier till en helt ny nivå. I ett test som närmast påminner om en stuntshow lät tillverkaren en 36 ton tung stridsvagn köra rakt över deras senaste batterimodell.
Bakgrunden är att Kina nyligen beslutat att skärpa säkerhetskraven för elbilsbatterier rejält. Från och med 2026 ska batterier i bilar som säljs i Kina klara tuffare krockar utan att deformeras eller börja brinna. Men flera kinesiska tillverkare, däribland Geely, vill visa att de redan nu ligger långt före reglerna.
Som klippet visar så ledde det varken till till brand, rök eller explosion. Geelys nya batteri, som fått smeknamnet Golden Brick, är ett LFP-batteri med prismatiska celler som är en vanlig typ i moderna elbilar. Men det som skiljer det här batteriet från mängden är hur extremt robust det är byggt. I testet som väckt stor uppmärksamhet körde en kinesisk stridsvagn av modellen ZTZ-59D över både batteriets metallhölje och direkt över dess celler. Trots att cellerna trycktes ihop klarade de sig utan att skapa någon värmeutveckling eller andra säkerhetsrisker.

Enligt Geely motsvarar belastningen från testet 1,8 gånger mer än vad den kommande standarden kräver. Batteriet har särskilda zoner som absorberar tryck men är samtidigt konstruerat för att skydda även känsliga delar som kablar, kylsystem och elektronikkretsar.
Just detta test är ingen myndighetsprövning utan en frivillig demonstration från Geelys sida. Men batteriet har redan fått den officiella certifieringen som krävs från juli 2026. Samma hårda krav kommer att gälla västerländska tillverkare som vill sälja sina elbilar i Kina efter det datumet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.