Här är batteriet som ger 120 mils räckvidd. Volkswagen-ägda Gotion har tagit fram ett helt nytt solid state-batteri. Nu ska det testas ute på vägarna.
Då och då går det att läsa om hur forskare och företag från hela världen har tagit fram olika solid state-batterier som ska vara en mirakellösning för elbilar. Men trots flertalet nyheter om mirakelbatterierna finns det inga bilar som idag är utrustade med ett regelrätt solid-state-batteri.
Den senaste tiden har tyska biljättar som Mercedes och BMW avslöjat att de testar prototyper utrustade med solid state-batterier, men än så länge är känslan att det fortfarande är långt kvar till att vi kommer att få se riktiga elbilar med superbatterier.

Några som har arbetat med att utveckla solid state-batterier är företaget Gotion, som delägs av Volkswagen. Företaget avslöjar nu att de har tagit fram sitt andra generations solid state-batteri, som kallas Gemstone, och som har en energitäthet på 525 Wh/kg. Det är ungefär dubbelt så mycket som batteriets första generation har. Batteriet ska kunna ge elbilar en räckvidd på uppemot 120 mil.
Gotion hävdar att det nya batteriet redan nu har fått sin pilotproduktion inledd och att batteriet är redo för vägtester. Batteriet ska dessutom ha klarat av alla säkerhetsprocedurer och krocktester utan några problem alls. Eftersom Volkswagen är delägare i Gotion kan några av pilotbilarna som kommer att testas med batteriet vara någon av företagets elbilsmodeller.
Till skillnad från vanliga batterier innehåller solid state-batterier inte någon vätska som transporterar joner fram och tillbaka mellan elektroderna. I stället använder de ett fast material som transporterar jonerna. Jämfört med ett vanligt litiumjonbatteri är solid state-batterier mer säkra och har en högre energitäthet. Men batteritypen har också en del problem som har gjort att den inte har kommit ut på den större marknaden än.
Tillverkare har idag svårt att få det fasta materialet i batterierna att helt fungera. Dagens solid state-batterier har stora problem med tillförlitligheten. Detta har gjort det svårt för tillverkarna att använda sig av denna batterityp. De är också mycket dyrare att tillverka, och det finns idag inte heller en bra återvinningsprocess för batterier som innehåller mycket litium.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.