Testar Koenigseggs nya ikon – då händer detta

Provkör nya Koenigsegg med manuell låda. Då får kände motorjournalisten motorstopp med världens bästa hyperbil.
– Det känns lite märkligt att köra med manuell låda, säger Mat Watson från Carwow.

Han flyger från Storbritannien till Skåne och Bjärehalvön för att testa Koenigseggs senaste bil. Modell CC850 kommer 25 år efter debuten. Det är också en hyllning till grundaren på hans 50-årsdag. 
– Det är en hyllning till den första Koenigsegg som vi visade upp 2000 på Paris motormässa, man kan säga att den har en skandinavisk design, säger Christian Koenigsegg.

Det har gått 25 år sedan dess. Under åren har Christian von Koenigsegg byggt upp en bilfabrik som gett eko över hela världen. Nu kommer de med den första hyperbilen med manuell växellåda. 
– Det finns både manuell och sedan en automatisk låda. Här finns en knapp som gör att man kan skifta, säger Christian och visar Mat Watson. 

Britten verkar både en aning nervös. Samtidigt kan han inte låta bli att vara nyfiken över den säregna svenskens senaste uppfinning. En hyperbil med en manuell låda kan vara ett långskott. Koenigsegg har utvecklat ett eget system för växlarna. Light Speed Transmission skickar kraften till bakhjulen. Det ger bilen nio växlar.

Samtidigt kan föraren slå om till manuell låda och få sex växlar att själv välja mellan under färden. 
– Hur är det här möjligt? Jo, på den här bilen är växlarna uppdelade i två grupper, man kan jämföra dem med hur det är på en cykel, säger Mat Watson.

Först visar Christian von Koenigsegg upp bilen. Han demonstrerar tydligt hur man packar det snäva bagageutrymmet med deras specialdesignade väskor. Och hur man tar av taket och stoppar in det i samma bagageutrymme.

Därefter är det dags för Mat Watson att få pröva bilen. Han får inte göra det ensam. Med på turen följer Koenigseggs egen testförare. De börjar på den gamla flygrakan i Ängelholm. Därefter fortsätter turen ut på Bjärehalvön som vid inspelningen inte ännu slagit ut i blom. 

De passerar genom Margretetorp på väg mot Förslöv. Mat Watson lär sig ganska snabbt att sköta den manuella växellådan. Men när det är dags för accelerationstest blir det motorstopp. Men Watson skrattar gott och kommer i väg i andra försöket.
– Jag tror ni förstår vad jag tycker om den här bilen, säger han efter körningen.

Han är lyrisk över CC850. Motorn har de tagit från Jesko. Inredningen däremot är annorlunda. Det är ett klassiskt snitt med en analog känsla, likt ett schweiziskt urverk. 
– Den är lite retro för att vi hyllar klassisk design, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt