Den Ferrari-liknande Tesla-utmanaren Xiaomi YU7 gör succé i Kina. Nu avslöjar de första provkörningarna varför konkurrenterna bör känna oro.
– BMW och Mercedes skulle göra allt för att hålla YU7 borta från Europa, skriver Auto Express.
Kinesiska elektroniktillverkaren Xiaomi lanserade nyligen sin andra elbil, YU7. Modellen är en SUV med en design som påminner starkt om Ferrari Purosangue, men elbilen är främst framtagen för att konkurrera med Tesla Model Y. Precis som med Xiaomis första elbil, SU7, skapade YU7 stor uppmärksamhet, och bara några timmar efter lanseringen hade över 200 000 exemplar sålts.
YU7 är 4 999 mm lång, har en bredd på 1 996 mm och en höjd på 1 608 mm, med en hjulbas på 3 000 mm. Vikten ligger mellan 2 140 kg och 2 460 kg beroende på version. Instegsversionen av YU7 har bakhjulsdrift och ett LFP-batteri från BYD på 96 kWh, vilket ger bilen en räckvidd på 83,5 mil. Priset börjar på 335 000 kronor, vilket gör den ungefär 10 000 kronor billigare än Model Y.


YU7 finns också i de fyrhjulsdrivna versionerna Pro och Max. Den sistnämnda versionen har ett NMC-batteri som ger den en räckvidd på uppemot 76 mil. Oavsett batteri ska YU7 kunna laddas från 10 till 80 procent på 12 minuter. Alla versioner är byggda på ett 800-voltsystem. Elbilen kommer till en början att enbart säljas i Kina, men Xiaomi ligger i startgroparna för en lansering i Europa.
På Carup har vi tidigare rapporterat om några av de första provkörningarna av den nya Xiaomi YU7. Nu tester av europeiska journalister dykt upp och vi går igenom vad motorjournalisterna tycker om elbilen.



Xiaomi YU7 recension Auto Express
Motortidningen Auto Express har provkört nya Xiaomi YU7 och ger elbilen betyget 4,5 av 5 stjärnor. De hyllar modellen och beskriver den som av världsklass, trots det låga priset. Bland höjdpunkterna nämns räckvidden, den snabba laddningen och den sportiga designen. Märkligt nog lyfter journalisten inte fram en enda svaghet hos den kinesiska elbilen.
– Det är häpnadsväckande vad Xiaomi har uppnått med YU7 SUV. Det här är inte bara en snygg, högkvalitativ och högteknologisk elbil, utan en som erbjuder världsledande räckvidd, laddning och prestanda i ett paket som känns lika välkonstruerat som vilket europeiskt eller japanskt alternativ som helst. Att detta nya varumärke har uppnått allt detta med mindre än 10 års erfarenhet av att bygga något mer mekaniskt komplicerat än en dammsugare eller smartphone är ännu mer otroligt, skriver Auto Express.
– En snabb elbil är inget ovanligt i dessa tider, men den verkliga överraskningen är hur väl Xiaomi har finjusterat YU7:ans köregenskaper och väghållning. Modellen vi körde hade luftfjädring och adaptiv dämpning, och hanterade dess enorma vikt på 2,8 ton med lätthet. Allt detta underlättas av exakt styrning, och är ett anmärkningsvärt resultat med tanke på att företaget bara har cirka ett decennium av erfarenhet inom fordonsteknik och design, fortsätter Auto Express.
Xiaomi YU7 recension Autoweek
Även den nederländska motortidningen Autoweek har provkört nya Xiaomi YU7. De imponeras av elbilens design och avancerade teknik, men konstaterar att körupplevelsen inte når upp till samma sportsliga nivå som hos Porsche Macan.
– Accelerationen är snabb, men inte brutal. Medan en Taycan och en elektrisk Macan kommer att kasta dig iväg i halsbrytande fart, förblir allt i den här instegsmodellen vi körde perfekt smidigt och artigt. Greppet är bra och väghållningen är snygg utan någon betydande krängning, men styrningen är lätt och indirekt, och bromsarna är mer jämförbara med de hos en prydlig Hyundai än de hos en SUV med sportiga ambitioner. De saknas helt. I den meningen visar sig instegsmodellen YU7 vara lite av ett får i vargs kläder, skriver Autoweek.
Xiaomi YU7 recension Denis Carslover RDL
Här testar Denis Carslover RDL nya Xiaomi YU7.
Xiaomi YU7 recension Evonows
Evonows har också fått provköra nya Xiaomi YU7. De gillar elbilens komfort och utrymme i interiören. De känner däremot precis som Autoweek att elbilen inte alls erbjuder samma sportiga nivå på körningen som en del konkurrenter.
– Xiaomi YU7:s perfekta blandning av funktioner gör att den sticker ut från konkurrenterna på den trånga marknaden. Oavsett om du letar efter en bekväm och praktiskt familjebil eller något mer högpresterande att leka med på helgerna ute på banan. Xiaomi har gjort ett utmärkt jobb med att leverera en otroligt imponerande 2-tons SUV som utnyttjar nästan allt vi har vant oss vid genom åren, skriver Evonows.
Xiaomi YU7 recension RSL ON CARS
Här testar RSL ON CARS nya Xiaomi YU7.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.