Nu kan du testa om din dieselbil riskerar körförbud. Bilprovningen erbjuder gratis-tester – utan risk.
– Vi har köpt mätutrustning som ska kunna finnas tillhands över hela landet, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.
Besiktningsbranschen har länge krävt partikelmätning för dieselbilar. Transportstyrelsen har hållit emot. Enligt dem skulle det innebära att mängder med bilar blir underkända och inte värda att reparera.
– De nya kraven kan ha stor påverkan, dels förbättringspotential på luftkvalitet men även kostnader för fordonsägare. Resultat från andra länder har visat på en stor mängd underkända bilar och det finns anledning att vi får se samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Nu har Bilprovningen dragit igång frivillig partikelmätning. Man ska erbjuda bilägare gratis testning vid sina stationer.
– Det är något som vi erbjuder utan risk för att bli underkänd eller få en anmärkning. Man får veta om bilen skulle klara kraven, säger Per Anders Blommefors.

Frågan är var man ska sätta nivån. Det finns olika Euro-standarder. Tyskarna har gått ut hårdast och sätter gränsen vid Euro 6. Det tycker också Bilprovningen är rimligt.
– Belgarna var först ute med detta redan sommaren 2022. Sedan har en rad andra länder följt efter. EU förde fram det här redan våren 2023, säger Per Anders Blommefors.
Transportstyrelsen har ställt sig positiv till partikelmätningen i Sverige. Däremot vill man sänka kraven. Risken är annars stor att många blir underkända.
– Att den nuvarande miljömätningen av dieselbilar är förlegad har vi känt till länge, framför allt för moderna dieselbilar. Sverige har framfört önskemål om en obligatorisk partikelmätning redan innan arbetet startade med det senaste besiktningspaketet från EU, säger Anders Gunneriusson.
Bilprovningen varnar för utsläppen från dieselbilar. Enligt dem finns det mängder med fordon som släpper ut alldeles för mycket farliga partiklar. Dagens mätmetoder är bristfälla och nu erbjuder Bilprovningen dig att testa med nya mätningar.
– Första halvåret i år har vi besiktigat 128 000 dieselbilar på våra stationer i Sverige. Av dem var det bara 81 som fick en anmärkning på utsläppen. Därför tror vi att det är stor risk att många åker runt ovetandes med stora utsläpp, säger Per Anders Blommefors.
De länder som infört partikelmätning har valt att sätta egna gränser.
– Det är olika i de länder där man har partikelmätning. I Nederländerna mäter man till exempel alla fordon som har partikelfilter, säger Per Anders Blommefors.
Läsare är oroliga
Många av våra läsare har hört av sig. De nya kraven på partikelmätning oroar dem. Man är bekymrad över om deras dieselbil ska klara detta.
– Hur ska jag kunna veta om min dieselbil klarar kraven? undrar Hans Åke som är Carupläsare.
Per Anders Blommefors uppmanar dem att komma till Bilprovningen för kontroll.
– Man kommer till någon av våra stationer så gör vi mätningen där gratis. Då får man veta, och så får vi även ett underlag som visar hur det ser ut i Sverige, säger han.
Mätningen sker med en ny metod.
– Metoden bygger, de små partiklarna laddas elektroniskt, de sväller och då blir de mätbara. Mätaren fungerar som så att den suger in avgaser i instrumentet som då räknar antalet partiklar per kubikcentimeter, säger Per Anders Blommefors.
Metod: Partikelantalsmätning
- Förberedelse
- Fordonet ska vara uppvärmt till normal driftstemperatur.
- Kontrollera att partikelfilter är monterat (gäller främst dieselbilar med Euro 5/6-standard).
- Mätutrustning
- En partikelräknare (PN-mätare) används.
- Den mäter antalet partiklar i avgaserna, inte bara opacitet (som är den gamla metoden).
- Genomförande
- Avgasprovet tas vid tomgång eller lätt förhöjd motorbelastning.
- Slangen från PN-mätaren kopplas till avgasröret.
- Mätningen sker under en kort period (ofta 30–60 sekunder).

Andreas Jemn är journalist och författare.















