Svenska lastbilar är de säkraste i världen. Det är resultatet av Euro NCAP:s stora säkerhetstest.
– Om alla tunga lastbilar hade dessa säkerhetssystem skulle sju liv kunna räddas, säger Rikard Fredriksson på Trafikverket.
Euro NCAP har testat säkerheten hos sju stora lastbilsmodeller i Europa. Resultatet blev en framgång för svensk ingenjörskonst. Volvos båda modeller fick båda full pott, medan Scania klarade en med beröm godkänd fyra.
– Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem, kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter. För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den skulle kunna höjas successivt.
Anledningen till testerna är att lastbilar är överrepresenterade i olycksstatistik. De utgör bara sex procent av trafiken, men är inblandade i 20 procent av alla dödsolyckor. I Sverige omkommer varje år 45 personer efter lastbilsolyckor och 90 procent av de omkomna färdades i det andra fordonet.
– Vi fortsätter att utveckla tester för tunga lastbilar. Om några år börjar vi premiera system för föraruppmärksamhet och även att lastbilar är ”mjukare” i krockar med bilar och oskyddade trafikanter.
Därför testade Euro NCAP de här sju lastbilarna. Man började med säker körning och undersökte de olika säkerhetssystemen som bältespåminnare. Men också sikten från hytten. Därefter testades hur väl lastbilarna klarade av att undvika krockar. Där var Volvo och Scania bäst i klassen, båda har säkerhetssystem som vida överträffar de lagstadgade kraven.
– Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem, kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter. För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den skulle kunnas höjas successivt.
Så säkra är lastbilarna
Lastbil: DAF XF
Truck SAFE-betyg: ★★★☆☆
CitySafe: Ja
Säker körning – 85 %
kollisionsundvikande – 35 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: DAF XF uppnår en säker körningsprestanda som är klassledande för en platt golv långdistanshytt.
Lastbil: Iveco S-WAY
Truck SAFE Betyg: ★☆☆☆☆
CitySafe: Ingen
säker körning – 32 %
kollisionsundvikande – 19 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: Iveco avböjde möjligheten att tillhandahålla ett fordon för testning, vilket resulterar i ett nedslående 1 stjärnbetyg.
Lastbil: MAN TGX
Truck SAFE Betyg: ★★★☆☆
CitySafe: Ingen
säker körning – 56 %
kollisionsundvikande – 60 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: MAN tackade nej till möjligheten att tillhandahålla ett fordon för testning. Trots detta kunde Euro NCAP köpa, testa och betygsätta den senaste GSR2-kompatibla modellen, utrustad med alla relevanta säkerhetsalternativ. Det ger ett mycket bra utbud av tekniker för att undvika krockar med ett högpresterande filstödssystem.”
Lastbil: Mercedes-Benz Actros L
Truck SAFE Betyg: ★★★☆☆
CitySafe: Ingen
säker körning – 72 %
kollisionsundvikande – 51 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: “Daimler Trucks tackade nej till möjligheten att tillhandahålla ett fordon för testning. Det ger ett mycket bra utbud av tekniker för att undvika krockar, men prestandan för vissa av funktionerna var begränsad.”
Lastbil: Renault Trucks T
Truck SAFE-betyg: ★★★★☆
CitySafe: Ingen
säker körning – 72 %
kollisionsundvikande – 70 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: ”Renault Trucks T får ett starkt 4-stjärnigt betyg till stor del tack vare dess högkvalitativa Advanced Driver Assist Systems (ADAS)”
Lastbil: Scania R-serien
Truck SAFE Betyg: ★★★☆☆
CitySafe: Ingen
säker körning – 64 %
kollisionsundvikande – 62 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: “Scania R-serien är tillgänglig med nästan alla förare assistanssystem som Euro NCAP överväger och de fungerar generellt bra. Dess ADAS-prestanda är bra på de flesta områden, men den saknar en del av funktionaliteten för att skydda utsatta trafikanter. Sammantaget är det ett bra alternativ, särskilt för motorvägsoperationer, förutsatt att lämpliga alternativ väljs.”
Lastbil: Scania G-serien
Truck SAFE Betyg: ★★★★☆
CitySafe: Ja
Säker körning – 71 %
kollisionsundvikande – 62 %
räddning – 80 %
Euro NCAP-kommentar: “Dess Collision Avoidance-prestanda är bra på de flesta områden, och AEB VRU i kombination med god syn ger den vår CitySafe-ackreditering. Sammantaget är det ett säkert val i en blandning av miljöer, förutsatt att lämpliga alternativ väljs.”
Lastbil: Volvo FH Aero
TRUCK SAFE Betyg: ★★★★★
CitySafe: Ja
Säker körning – 80 %
kollisionsundvikande – 89 %
räddning – 80 %
Euro NCAP kommentar: “Volvo FH är ett utmärkt säkert val för ett fordon i flottan sektor. Som en motorvägslastbil ger dess goda direktseende i kombination med mycket bra AEB för utsatta trafikanter också Volvo FH vår CitySafe-ackreditering tillsammans med sina 5 stjärnor, vilket gör den till ett utmärkt val för verksamheter som kräver enstaka stadsleveranser.”
Lastbil: Volvo FM
Truck SAFE Betyg: ★★★★★
CitySafe: Ja
Säker körning – 87 %
kollisionsundvikande – 89 %
räddning – 80 %
Euro NCAP kommentar: “Det är ett utmärkt säkert val för ett fordon i vagnparken. Volvo FM får ett 5-stjärnigt betyg och uppnår även vår CitySafe-ackreditering, vilket gör den till ett utmärkt val för kombinerad stads- och motorvägsdrift.”
Andreas Jemn är journalist och författare.