Test: Så bra är uppdaterade Skoda Octavia

Sjunger Skoda Octavia på sista versen? Nej, för nu kommer det tjeckiska bilmärket med en ny version av den populära modellen. Vi begav oss till Tjeckien för att se om Skodas nya melodi kan bli en hit.

Skoda väljer att fira Octavias 28:e födelsedag med att släppa ett facelift till bilens fjärde generation. Octavia som varit Skodas bästsäljande modell i flera år har i dag större konkurrens än någonsin från både gamla och nya konkurrenter världen över. Men denna nya version av Octavia känns mer än redo för hård konkurrens då den verkligen lyckats förbättra saker som redan var bra. 

Att Skoda inte gjort radikala förändringar med Octavia känns fullt rimligt när man väl ser den. Självklart hade biltillverkaren kunnat våga utmana sig själv genom att göra större förändringar utvändigt, men jag skulle dock vilja hävda att den riktiga skönheten på nya Octavia sitter på insidan, något jag tänker berätta mer om snart.

Skoda förvånar med att våga släppa den uppdaterade modellen helt utan en version med laddbart batteri. När jag fick provköra Skodas nya Octavia i en dieselvariant och en mildhybrid nere vid de österrikiska och tjeckiska vägarna var det ändå svårt att inte ha ett leende på läpparna. Nya Octavia har inte de mest häpnadsväckande förändringarna, men den gör ett fungerande koncept ännu mer fungerande på något märkligt vis. 

Design

Det första intrycket jag får när jag ser den nya Octavian är att den känns tråkig. Snygg är den absolut, men något nytt och spännande? Inte så mycket. Den nya versionen har visserligen fått en ny design baktill som gjort att den växt 9 mm, men det är inget som jag tänker på vid första anblicken.

Det mest spännande med denna nya Octavia utanpå är dess uppdaterade ljusstrålar. Med hjälp av andra generationens LED-Matrixstrålkastare ska bilen erbjuda bättre upplysning på vägarna än någonsin tidigare. Framtill har den också fått en uppdaterad front och grill, men på det stora hela skulle jag säga att Skoda hade kunnat våga mer. 

Interiör

Invändigt möts vi av något helt annat än den mer tråkiga utsidan. Designen är behärskad och funktionell på samma gång. På ratten finns en mängd knappar som har tydliga symboler vilket gör att det inte ska gå att förvirra sig vad de faktiskt är till för. Vid framdörren har det också installerats en liten lucka till för paraplyer som en extra lite rolig touch. 

USB-C-portar finns det gott om i bilen och med uppvärmda framsäten, och med en parkerings sensor både fram- och baktill finns det inte mycket att klaga på. När jag ska summera interiören skulle jag säga att den fått sig ett stort lyft och känns mer modern än tidigare. Känslan är att Skoda gjort mycket rätt när de noga valt vad de velat uppgradera här. 

Utrymmen 

Både som förare och passagerare har du mycket plats och sitter väldigt skönt i stolarna. För en familj på fem kommer ingen behöva trängas. I baksätet finns också en mugghållare som jag själv gärna hade haft under min uppväxt när man ofta fick trängas i baksätet. 

De stora ytorna i Octavia har alltid varit en nyckelegenskap hos modellen. Denna nya version gör ingen besviken och fortsätter på framgångsreceptet. I bagageutrymmet det finns plats för totalt 640-liter. Om det mot förmodan inte skulle räcka finns möjligheten till att fälla ner baksätet och då finns utrymme för 1700 liter. Alltså är nya Octavian perfekt för dig som har en hobby som kräver mycket space eller har barn med många hobbys.

Teknik och infotainment

Med nya Octavia återfinns modellens gamla 10-tums infotainmentskärm. Den går dock att uppgradera till en 13-tums skärm som jag fick prova på i Tjeckien. Den nya skärmen är inte bara större fysiskt utan känns även mycket större än tidigare. Den underlättar ditt liv som förare enormt och när jag skulle oritera mig från Wien till södra Tjeckien i hektiska trafik var bilens GPS till stor hjälp med väldigt tydliga anvisningar.

Alla onödiga och förvirrande knappar som tidigare funnits går nu enkelt att orientera sig igenom med hjälp av 13-tums skärmen. För att inte tappa fokus från vägen finns också möjligheten till att använda röstassistent-systemet Laura som är en AI-baserad chattbot. När jag testar att prata med Laura fungerar det bra trots min knackiga engelska.  

Köregenskaper

Sätena i nya Octavia är sköna och enkla att ändra så att du ska sitta skönt när du kör. Bilen har stora fönster som gör det lätt att se vad som sker på vägarna i alla typer av hastigheter. Ratten är skönstyrd och när jag kör genom Wien orienterar jag mig med en enkelhet mellan de olika filerna.  

På vägen hem från Tjeckien till Wien testar jag farthållaren. Den fungerar bra och gör den redan bekväma bilen lite bättre. När jag ska sänka och höja den går det att göra genom 10km/h i taget, vilket faktiskt var riktigt skönt så jag slapp klicka mig ner för varje liten enskild km/h.  

Komfort

Som jag redan nämnt sitter du väldigt bekvämt i nya Octavia såväl i framsäte som baksäte. Både i mildhybriden och dieselvarianten är ljudnivån behagligt låg, vilket är en egenskap som inte ska underskattas. 

Fartresurser 

Fart kanske inte är det första som dyker upp i huvudet när du tänker på Octavia. Det är inte konstigt heller då denna nya version inte heller är en raket. 0-100 km/h gör bilen på 8,6 sekunder med en topphastighet på 223 km/h. 

Jag fick testa två varianter av nya Octavian nere i Tjeckien. Den första jag testade var 2.0 TDI dieselvarianten med 150 hk. Bilen var fantastisk skön att köra och de 150 hästkrafterna fick kunde jag verkligen pröva med nöje på den österrikiska motorvägen som tillåter en hastighet på 130 km/h. 

Den andra Octavia-versionen jag testade var mildhybriden med en 1,5 TSI m-HEV motor. Den hade också 150 hk och kändes minst lika rolig att köra som dieselvarianten. Båda bilarna var framhjulsdrivna och hade varsin 7-växlad automatlåda som svarade snabbt och tog mig enkelt upp till anpassad hastighet.

Räckvidd

När det kommer till räckvidd är dieselversionen den som sticker ut mest. Den har totalt en räckvidd på 98 mil, vilket är ungefär 15 mil längre än vad mildhybrid-bilarna har. Minst har den manuella bensinaren vars räckvidd ligger på 83 mil.

Ekonomi 

Den billigare mildhybriden har ett pris på 357 000 kronor med standardpaketet Selection. Med den får du 116 hästkrafter, vilket skiljer sig från den lite kraftfullare hybriden med 150 hk som säljs för 360 700 kronor i standardpaketet Selection. Den kan du också få i det andra paketet Sportline för 409 600 kronor.

Dieselvarianten med 150 hk säljs också i två paket där Selection går på 383 400 kronor och Sportline för 419 700 kronor. Det billigaste alternativet hittar du hos den manuella bensinaren. Den erbjuds endast i standardpaketet för 315 700 kronor. I Sverige kommer nya Octavia endast erbjudas i kombiutförande och finns till salu redan i dag. 

Helhet

En bättre familjebil med stora utrymmen och ett rimligt pris går knappt att hitta på marknaden. Skodas bästsäljare Octavia kommer med många förbättringar på saker den redan var bra på. Bilen känns som lagom för det mesta och är svår att hitta svagheter på. 

Om jag ska nämna något som jag tycker var extra bra med denna nya version av Octavia är det svårt att inte nämna interiören och dess nya infotainment-skärm på 13 tum. Även om den inte hör till standardversionen måste jag ge den ett extra plus. 

Om jag ska klaga på något måste det vara designen utanpå. Känslan är att Skoda skulle kunnat våga tänja på gränserna lite, men samtidigt är Octavia inte känd för att gå utanför mallarna. Skoda Octavia skulle jag säga är väl förberedd och lite mer därtill för den hårda konkurrensen som råder nu och i framtiden med denna nya version.
Fotnot: Skoda har bekostat resa och uppehälle vid det internationella presseventet i Tjeckien.

Betyg Skoda Octavia ⭐⭐⭐⭐

FördelarNackdelar
UtrymmeTråkig design
BekvämFinns inget laddhybrid alternativ
Trivsam interiör
Förnuftig

Fakta Skoda Octavia 2024

1,5 TSI

Pris: 315 700 kronor.
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, 116 hästkrafter, 220 newtonmeter.
Mått: Längd 4698 mm, bredd 1829 mm, höjd 1468
Vikt: 1860-1900 kg
Toppfart: 203 km/h

2.0 TDI

Pris: Selection 383 400 kronor, Sportline 419 700 kronor.
Motor: 2-liters fyrcylindrig dieselmotor, 150 hästkrafter, 360 newtonmeter.
Mått: Längd 4698 mm, bredd 1829 mm, höjd 1468
Vikt: 1950kg
Toppfart: 208 km/h

1.5 TSI m-HEV

Pris: 336 600 kronor.
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, elmotor, 116 hästkrafter, 220 newtonmeter.
Mått: Längd 4698 mm, bredd 1829 mm, höjd 1468
Vikt: 203 kg
Toppfart: 203 km/h

1.5 TSI m-HEV

Pris: Selection 360 700 kronor, Sportline 409 600 kronor
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, elmotor, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter.
Mått: Längd 4698 mm, bredd 1829 mm, höjd 1468
Vikt: 1910 kg
Toppfart: 225 km/h

LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester