Hur mycket betyder fälgens vikt för bilen prestanda? Resultatet avslöjade en oväntad sanning.
– Jag är väldigt förvånad över vad datan visar, berättade Jonathan Benson.
Hur mycket påverkar egentligen vikten på bilens fälgar prestandan på vägen och banan? Jonathan Benson är grundare av Youtube-kanalen Tyre Reviews, och har nyligen genomfört ett stort experiment. Och resultatet var överraskande.
– Eftersom jag hatar extra vikt och älskar att testa saker, trodde jag att detta skulle bli ett enkelt projekt, berättade han på sin Youtube-kanal.
Testet jämförde tre olika fälgset: ett lätt Apex på 9 kg, en Vulk T37-replika på 17 kg och en extremt tung fälg på 23,5 kg. Alla fälgar var utrustade med ett högpresterande sportdäck som är designat för både bana och väg. Och Bensons förväntningar var tydliga: ju lättare fälg, desto snabbare acceleration, bromsning och bättre hantering.
Men resultaten var långt ifrån vad många kanske förväntat sig. Accelerationstiden mellan den lättaste och tyngsta fälgen skiljde sig endast med 0,31 sekunder mellan 50 och 140 km/h. Och bromssträckan från 60 km/h till stillastående förändrades inte ens en halv meter.
– Jag är väldigt förvånad över vad datan visar. Objektivt är tiderna inte alls så långt ifrån varandra som jag trodde. Jag trodde att de tunga fälgarna skulle ge drastiskt längre varvtider, men det handlar om ungefär 1,5 sekunder mellan lättaste Apex och tunga. Inte vad jag förväntade mig, fortsatte Benson.
Däremot märkte han stor skillnad subjektivt.
– På de lätta fälgarna vill bilen ‘dansa’ med dig. Du får bra feedback från ratten. När fälgarna blir tyngre blir detaljnivån i framaxeln gradvis mindre, fortsatte Jonathan Benson.

Vid kurvor och på ojämna banor kändes bilen mindre följsam med de tunga fälgarna, och bakdäcken blev varmare snabbare. Däremot gav de tunga fälgarna lite mer stabilitet när bilen började glida. En annan viktig upptäckt var att mindre fälgar med lägre rotationsinerti kan ge mer prestanda än större, tyngre fälgar, även om vikten är densamma.
– Det handlar inte bara om vikt. Fälgens konstruktion och styvhet påverkar körbarhet och varvtider mer än några kilo här eller där, förklarar Benson.
Summerat kan man beskriva resultatet: om man bara tittar på mätbara siffror som acceleration och bromsning spelar fälgens vikt mindre roll än många kanske tror. Men för den som vill känna bilen ordentligt, och ha bättre kontroll i kurvor? Då är lätta, välbyggda fälgar ovärderliga. En lätt fälg handlar alltså inte bara om några tiondelar på tidtagningen, den ger föraren större kontroll bakom ratten.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.