Teslas nya tapp i Sverige: Minus 85%

Tesla tappar 85 procent i juli i Sverige visar nya siffror. I andra länder har det vänt. Experten spår ingen ljusning medan fansen drömmer om en renässans. 
– Det är typiskt för Sverige där allt ska vara lite mellanmjölk och PK, säger Tibor Blomhäll, ordförande i Tesla Club Sweden.

Tesla tappar 85 procent av sina registreringar i Sverige under juli månad jämfört med samma period förra året, visar nya siffror från car.info. Ansvaret lägger många på Elon Musk.
– Jag anser att hans politiska aktiviteter är en stor och bidragande orsak. Andra ledare inom bilindustrin håller sig borta från politiken för att det delar människor, säger Tibor Blomhäll, ordförande för Tesla Club Sweden.

Ronny Svensson är expert på bilköp och har djupdykt i frågan. Han är inte lika säker på att Tesla kommer att återvända till sina tidigare så fina försäljningssiffror.
– Tesla var från början banbrytande. Men det är de inte längre. Man har haft en alldeles för hög försäljning tidigare och kanske är man nere på mer rimliga nivåer nu, säger Ronny Svensson.

Teslas försäljning i Sverige har svårt att återhämta sig till fjolårets rekordnivåer. I juli ser 85 procent av nyregistreringarna ut att försvinna.
Bilexperten Ronny Svensson förklarar nedgången med den så kallade hajpkurvan.

Hos Teslavännerna vill man inte höra talas om att deras märke inte är lika unikt längre. Istället är man besviken på Elon Musk för hans politiska upptåg.
– Allt har med Elon Musk att göra. Det är inte bilarna det är fel på. De är lika bra nu som när de var storsäljare. Jag hoppas och tror att det kommer att vända tillbaka igen, säger Tibor Blomhäll.

Ronny Svensson ser det ur ett annat perspektiv. Just nu har de flesta bilmärken svårt att sälja på den svenska privatmarknaden. Om man dessutom adderar Elon Musk så är det inte konstigt att Tesla går dåligt.
– Det är heller inte så konstigt att man hamnar i den här situationen. Privatpersoner har svårt att ha bilar i dag och samtidigt har inte Tesla kört några kampanjer riktade mot privatpersoner under sommaren, säger Ronny Svensson. 

Tesla sålde mycket bra i Sverige för ett par år sedan. I juli i år har det levererats färre än 160 bilar.
– Det följer den så kallade hajpkurvan. Först säljer de stort, sedan djupdyker siffrorna för att sedan plana ut, det är samma sak med Tesla, säger Ronny Svensson.

I andra länder har Teslas siffror börjat vända uppåt. I Sverige däremot fortsätter man att rasa. Teslas inbitna fantaster har en uppfattning om hur det kan vara på det viset.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt