Tesla sopar banan med andra elbilar: Etta och tvåa

Tesla dominerar trots allt försäljningen av elbilar i Europa i sommar. Model Y är etta och Model 3 tvåa. Men bakom framgången döljer sig en för Tesla oroväckande trend. Marknaden växer medan Tesla tappar mark.

Det registrerades 24 073 Tesla Model Y i Europa under juni, vilket gör den till månadens mest sålda elbil, rapporterar CleanTechnica (källa 1). På andra plats hamnade Tesla Model 3 med 10 807 sålda exemplar.  Men det är inte hela bilden. Totalt såldes 361 000 laddbara fordon i Europa i juni, en ökning med 23 procent jämfört med förra året.

Men Tesla Model Y ökade endast 1 procent, och försäljningen av Model 3 är 48 procent lägre än i juni i fjol. Skoda, BYD och Renault ökar rejält, och detta genom att konkurrera med prislappen. Renault tar sig in på topp fem med retrodoftande Renault 5 E‑Tech Electric. BYD lockar med rymliga och välutrustade Seal U till klart lägre pris än motsvarande europeiska SUV:ar, och Skodas kompakta el-SUV Elroq slåss i samma klass som Model Y, men kostar mindre. Det gör att Teslas marknadsandel krymper.

Tesla Model 3 var tvåa bland elbilarna i juni.
Skoda Elroq blev den tredje mest sålda elbilen i Europa i juni.

Mest sålda elbilar i Europa juni 2025

Källa: Clean Technica

Flera bedömare pekar på Elon Musks kontroversiella utspel som en bidragande orsak till fallet. Sedan Tesla-chefen gett sig in i politiken har märket drabbats av negativ publicitet och fallande förtroende. Enligt Reuters (källa 2) föll Teslas kundlojalitet från 73 procent i juni 2024 till under 50 procent i mars 2025, och har ännu inte återhämtat sig. Tesla brottas också med ett åldrande modellutbud. Nya modeller från andra märken, med bättre räckvidd, lägre pris och snabbare laddning, lockar kunder.

Men juni var ändå Teslas månad. Även i Sverige var Model Y mest sålda elbil, även om den fick se sig slagen av laddhybriden Volvo XC60 i den totala försäljningen av laddbara bilar. Model Y är fortsatt Europas mest sålda laddbara bil, och att Model 3 trots sin tillbakagång ändå håller sig kvar på andraplatsen visar att Tesla fortfarande har ett starkt grepp om marknaden.

Samtidigt förändras spelplanen. De modeller som ökar mest kännetecknas av konkurrenskraftiga priser och riktar sig till bredare konsumentgrupper. Utvecklingen märks både i Sverige och i övriga Europa. Laddbara bilar håller på att ta steget från premiumsegmentet till volymsegmentet, där pris, utrustning och räckvidd vägs mot varandra på nya villkor.

Att Tesla toppar listan även i juni visar att märket fortfarande står starkt. Men den växande konkurrensen och skiftet mot mer prispressade elbilar innebär att Teslas tidigare försprång snabbt håller på att ätas upp.
Källor:
1. https://cleantechnica.com/2025/08/02/europe-ev-sales-report-tesla-has-1-plus-2-win-in-a-29-ev-share-market/
2. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-brand-loyalty-collapsed-after-musk-backed-trump-data-shows-2025-08-04/

Dela med dig av Carup

Senaste nytt