Teslas nya elbil – så lik 11 år gamla VW XL1 är den

Nya Tesla Cybercab har slående likheter med Volkswagen specialmodell XL1. Volkswagens bil byggdes i 250 exemplar år 2013. 11 år senare presenterar Tesla en ny elbil med liknande fjärilsdörrar och karossform.
– Jag tror att Volkswagens advokater kommer ringa om XL1, säger Top Gears Jack Rix.

Direkt efter att Tesla visade upp sin Cybercab för första gången på sitt We Robot-event började många prata om att Elon Musk kopierat Volkswagen XL1. Motorjournalisten Jack Rix från Top Gear fick provåka i den sjävkörande elbilen och nämnde likheten på en gång. Halvt på skämt halvt på allvar sa han att Volkswagens advokater kommer att ringa Tesla om likheten.

Även motorsajten Carscoops har uppmärksammat den påtagliga likheten. Carup valde att fråga Volkswagen vad de tycker om likheten.
– Vi har inte någon kommentar till detta mer än att XL1 var en bil som var före sin tid redan när den kom 2011, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk till Carup.  

Teslas Cybercab har ingen ratt eller pedaler och styrs helt av sig själv. Elbilen förväntas att kosta 30 000 dollar och har dessutom ingen laddkontakt. Elon Musk sa i sitt tal under We Robot att han hoppas att Tesla ska kunna starta produktionen av Cybercab till 2026. Elbilens tvilling från Volkswagen har funnits betydligt längre än så. 

XL1 togs först fram som koncept 2002 av Volkswagen. Bilen tillverkades inte förrän 2013, då i 250 enheter med enbart europeiska köpare. Det som stack ut med XL1 är dess otroligt låga bränsleförbrukning. På 10 mil ska den nämligen enbart förbruka 0,9 liter. Siffror som fortfarande är imponerande 11 år senare. Hur två bilar från olika decennier kan vara så lika är förstås märkligt. Men en stor anledning bakom detta har förmodligen med bilarnas gemensamma mål att vara så aerodynamiska som möjligt.

Motortidningen Carscoops har träffande listat de fem största liknelserna mellan modellerna. Här är en bearbetad form av genomgången.

Formen

Den mest uppenbara liknelsen mellan bilarna är deras form. Bilarnas design är framtagen så att de ska vara så aerodynamiska som möjligt. De har båda kortare nos och längre bakdel. Det som skiljer dem åt främst är att XL1 känns mer aggressiv i sin form. 

Fjärilsdörrar

XL1 och Cybercab har båda fjärilsdörrar som inger en futuristisk känsla. Förutom att dörrarna är häftiga har de även en praktisk funktion. Eftersom bilarna är rätt så låga underlättar det för passagerarna med de uppfällbara dörrarna eftersom det är lättare att ta sig in och ut. 

Ingen bakruta

En annan gemensam design modellerna har är att de inte har någon bakruta. Varför XL1 inte har någon är förmodligen viktrelaterat och när det kommer till Cybercab säger det sig självt eftersom elbilen inte har någon förare. Lösningen att inte ha någon bakruta delar bilarna med Polestar 4 och Avatr 12.

Belysning

Detta är förmodligen den svagaste liknelsen mellan modellerna. Men både XL1 och Cybercab har ljuslister framtill såväl som baktill.  Belysningen gör att deras futuristiska sci-fi-känsla förstärks ytterligare, framförallt när det är mörkt. 

Två sittplatser

Det sista som bilarna har gemensamt är att båda enbart har två sittplatser. Cybercab har massor av plats i sin interiör eftersom den saknar ratt och pedaler medan XL1 har en unik design med en förskjutning mellan sätena. 

Olikheter

Samtidigt som XL1 och Cybercab är lika på många sätt har de vissa olikheter också. Förutom att den ena är en elbil och den andra körs på diesel har Teslas senaste modell ett mycket större lastutrymme.
LÄS MER: