Det ser mörkt ut för Tesla Cybertruck. Nu har Tesla tagit bort en av modellerna från sin onlinekonfigurator.
Försäljningen av Tesla Cybertruck går trögt. Den billigare instegsmodellen Cybertruck RWD lanserades i april 2025, men redan efter fem månader försvann den från Teslas onlinekonfigurator. En rejäl vändning, särskilt med tanke på att starten såg lovande ut. Över en miljon reservationer bokades in och Elon Musk talade om en produktion på upp mot en halv miljon fordon per år.
Men i dag säljs bara runt 20 000 exemplar årligen – långt under Teslas förväntningar. Huvudorsaken är det höga priset. För att locka fler kunder lanserade Tesla därför Cybertruck RWD, en enklare bakhjulsdriven version. RWD kostade cirka 115 000 kronor mindre, och hade ett startpris på cirka 805 000 kronor (69 990 dollar). Men trots det lägre priset lyckades modellen inte vinna mark. Amerikanska köpare föredrog istället konkurrenter, som Ford F-150.


Tesla ställer sig nu frågan om Cybertruck-produktionen över huvud taget kan bli lönsam – under andra kvartalet 2025 såldes bara omkring 5 000 exemplar. Framtiden för Cybertruck är osäker. Ett alternativ för Tesla är att höja sin nivå för att locka kräsnare kunder, snarare än att skala bort funktioner för att pressa priset.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.