Tesla krossar hajpade elbilen Xiaomi i jättetest

Tesla krossade allt motstånd i kinesiskt jättetest. 36 olika bilars förarassistanssystem prövades i 15 olika riskscenarier – 216 krascher skedde. Hypade elbilen Xiaomi SU7 floppade i testet.

Det kinesiska mediaföretaget Dongchedi genomförde ett enormt ADAS-test på 36 bilar. Syftet var att utvärdera hur väl bilarnas förarassistanssystem fungerade i 15 olika riskscenarier, nio i stadsmiljö och sex i höga hastigheter på motorväg. I stället för att använda en testbana valde man att stänga av en 15 kilometer lång sträcka av en verklig motorväg.
– Vi har skaffat oss den ultimata provbana, säger en av testförarna från Dongchedi. 

På motorvägen handlade de olika scenarierna om allt från ett plötsligt motorstopp från en annan bil till att undvika byggarbetsplatser eller inte kollidera med ett vildsvin. Bilarna klarade testet om de lyckades bromsa i tid eller byta fil för att undvika hindret. Om de däremot kolliderade med något av hindren ansågs de ha misslyckats.

På motorvägen var det många bilar som misslyckades med majoriteten av scenarierna. Däremot dominerade Tesla. Model 3 och Model X tog första- och andraplatsen med fem av sex lyckade scenarier vardera. Model X var dessutom den enda bilen som klarade att undvika vildsvinet, enligt CarNewsChina. På tredjeplats kom den kinesiska elbilen Wey 07.
– Teslas två elbilar lyckas jämfört med många andra undvika de flesta hidrena, säger en av killarna från Dongchedi. 

De bilar som lyckades sämst i testerna på motorvägen var Zeekr 7X, Xpeng P7+, Onvo L60, Firefly EV och Mercedes C-Klass som inte lyckades klara någon av utmaningarna.
– Folk måste vara försiktiga, man kan inte undvika en krasch, säger en expert från Dongchedi. 

I stadstrafik testades 26 olika bilar. Förarassistanssystemen sattes på prov i situationer som att köra i rondell, göra en U-sväng och stanna vid ett övergångsställe när fotgängare dök upp. Även i dessa tester dominerade Tesla. Model X tog hem förstaplatsen efter att ha klarat åtta av nio scenarier. På andra plats kom den kinesiska bilen Luxeed R7, följd av Avatr 12. Sämst presterade Zeekr 7X, Onvo L60, Baojun Xiangjing och Wey Lanshan. Totalt inträffade 216 kollisioner mellan bilarna och de olika hindren under hela testet.

Xiaomi deltog också i testet med SU7 och SU7 Ultra. Den hypade elbilen som lanserades för ett år sedan klarade inte majoriteten av testerna. Ett resultat som sannolikt upplevs som en stor besvikelse av många. Du kan se hela testet genom att klicka dig vidare på länken i artikeln.
– Xiaomis elbilar hade båda samma problem. De börjar bromsa hårt till en början, men sen släpper den plötsligt, säger en av testförarna.

Hur ADAS-testet gick på motorvägen:

Y betyder att bilarna klarade testet och N betyder att bilen misslyckades. Minus betyder att bilen inte deltog.

Modell:Antal tester klarade:Plötsligt hinder på vägen:Byggarbetsplats med stillastånde lastbil:Tillfällig byggarbetsplats:Motorstopp för bilen framför:Aggressiv påfartskörning av bil: Vildsvin:
Tesla Model 35/6YYYYYN
Tesla Model X5/6YYNYYY
GWM Wey Lanshan3/6YYNYNN
Xpeng G63/6YYNYNN
Aito M93/6YNYNYN
Luxeed R73/6YYYNNN
Denza Z9 GT EV3/6NYYNYN
Aion RT2/6YNYNNN
Toyota bZ3X2/6YYNNNN
Avatr 122/6YNYNNN
Aito M72/5NYYNN
Avatr 072/5NYYNN
Li Auto L61/6NYNNNN
Xiaomi SU71/6NYNNNN
Aito M81/5NYNNN
BYD Tang L DM1/5NYNNN
iCar V231/5NYNNN
Xiaomi SU7 Ultra1/4NYNN
BYD Seagull1/4NYNN
BYD’s FCB Bao 51/4YNNN
Nio ES61/4NYNN
Zeekr 0010/6NNNNNN
Baojun Xiangjing0/6NNNNNN
Lynk&Co 9000/6NNNNNN
BYD Han L0/5NNNNN
Leapmotor C100/5NNNNN
VW Passat0/5NNNNN
GAC-Honda P70/5NNNNN
BYD Han DM0/4NNNNN
Zeekr 7X0/4NNNN
Xpeng P7+0/4NNNN
BYD Song Pro DM0/4NNNN
Onvo L600/4NNNN
Mercedes-Benz C-class0/4NNNN
Exeed Exlantix ET0/4NNNN
Firefly EV0/4NNNN
Källa: CarNewsChina

Hur ADAS-testet gick i stadstrafik:

Y betyder att bilarna klarade testet och N betyder att bilen misslyckades. Minus betyder att bilen inte deltog.

Källa: CarNewsChina

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt