Tesla gör verklighet av Grufmans förslag

Verkstadsexperten Fredrik Grufman hade flera förslag om hur Tesla ska bli störst igen. Och det verkar som att de lyssnat. Nu lanserar Tesla en helt ny längre och bättre garanti för deras elbilar.

Fredrik Grufman tror sig veta hur Tesla kan ta tillbaka tronen som världens mest omtalade elbilstillverkare. Hans recept är enkelt men kraftfullt: rejält förlängda garantier. Grufman menar att Teslas nuvarande villkor med fyra års nybilsgaranti eller åtta år på batteri och drivlina, en gång var imponerande men nu är föråldrade.

– Tesla har haft 10 år på sig att utveckla högkvalitetsbatterier, och är dom så bra som dom vill låta påskina är det en enkel match att dubbla garantierna för batterierna. Smäll till med 15 år eller 400.000km garanti och låt nybilsgarantin räcka 50% längre, skriver han på Facebook.

En sådan offensiv skulle, enligt honom, visa att en Tesla verkligen litar på sina produkter och samtidigt sätta hård press på konkurrenterna. Han kallar det ett “ess i rockärmen” som Tesla ännu inte tagit fram.
– Visa vem det är som leder bilutvecklingen.

Grufman går samtidigt hårt åt biltillverkare som fortfarande bara ger två års nybilsgaranti.
– Volvo (2 år även på VW) kör fortfarande med fullständigt patetiska 2 år på sina bilar (3 år på elbilar + 8 år på batterier) vilket är förbluffande dåligt och borde leda till total köpbojkott från alla som kan räkna. Det finns ingen vettig människa som köper en fabriksny bil med 2 års garanti, skriver Grufman.

Och nu bara dagar senare visar Tesla att de faktiskt är på väg i just den riktningen. Tesla kommer börja ge ägare betydligt längre skydd på flera av bilens mest kostsamma och känsliga delar avslöjar Not a tesla app. Till att börja med i USA. Garantin omfattar ett stort antal centrala komponenter som styr laddning och kraftöverföring. Delar som i värsta fall kan göra bilen helt obrukbar om de havererar och som normalt bara täcks i fyra år.

Fredrik Grufman är en erfaren verkstadsexpert och har stött på många Teslor genom åren.

Den nya garantin för drivsystemet gäller bland annat kraftomvandlingsenheten som gör att bilen kan ladda både snabbt och långsamt, avancerade styrsystem för högspänningsdelen och flera dyra kyl- och laddkomponenter. Skulle någon av dessa gå sönder efter att standardgarantin löpt ut kan det handla om reparationer för tiotusentals kronor. Tesla kallar den en garanti för drivsystemet, den börjar gälla elbilar i USA och Kanada från och med årsmodell 2026. Garantin är på sju år eller 11 000 mil och läggs ovanpå den vanliga elbilsgarantin.

Med det nya skyddet slipper ägarna oroa sig för just de mest fruktade och dyraste elbilsskadorna. Tesla ger dessutom garantin på sina stora storsäljare Model S, Model 3, Model X och Model Y men märkligt nog inte på den nya Cybertrucken. Varför den lämnas utanför har företaget inte förklarat, men mycket tyder på att den har ett helt annat elsystem och att Tesla vill samla mer data innan de lovar samma skydd.

Cybertruck är den enda modellen som den nya förlängda garantin inte gäller för.

För köparna är det en ren vinst. Elbilsköpare får ett skydd som sträcker sig långt bortom den vanliga grundgarantin och kan räkna med betydligt lägre risk för oförutsedda kostnader. Det stärker bilens värde, inte minst på andrahandsmarknaden där rädslan för dyra batteri- eller laddfel länge bromsat försäljningen.

Teslas drag är inte riktigt så dramatiskt som Grufmans dröm om 15 års batterigaranti. Men det är ett steg som går i just den riktning han beskriver. Det kan dessutom få stor betydelse för begagnatmarknaden, där många fortfarande tvekar att köpa elbil av rädsla för dyra elfel. Om fler tillverkare följer efter kan garantier snart bli nästa stora slagfält i elbilskriget.

Och precis som Grufman förutspår kan det ge Tesla ett rejält övertag när kampen om framtidens elbilsköpare hårdnar. Det återstår bara att se om andra tillverkare nu tar efter. Och se när eller om Teslas nya garanti för drivsystemet når Europa och Sverige.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt