Här försöker Tesla Cybertruck köra i 1 decimeter snö. Föraren gör flera tappra försök att få elbilen att flytta på sig. Resultatet har fått miljontals visningar i sociala medier.
Tesla Cybertruck började levereras till köparna för snart ett år sedan. Då hade de fått vänta på bilen i fyra år. Elbilen är full med ny teknik, och trots den långa utvecklingstiden har Tesla fått återkalla den sex gånger. Nu har modellen hamnat i centrum igen då ett klipp har blivit viralt på sociala medier där en Cybertruck kör fast i 1 dm snö.
Klippet på Cybertrucken utspelar sig på de snöiga gatorna i Quebec i Kanada. Trots flera försök från föraren i Teslan lyckas den inte ta sig ur snödrivan. På sociala medier har många därför valt att håna Cybertrucken för att den inte lyckas ta sig loss från snön.
– Cyber Stuck, skriver en användare på Youtube.
– En Toyota Corolla hade enkelt klarat det där, skriver en annan.
Trots att flera väljer att håna Cybertrucken finns det även en del som väljer att försvara den. En av dessa är motortidningen The Drive, som anser att felet egentligen bör skyllas på däcken.
– Detta är inte ett Cybertruck problem, skriver The Drive.
The Drive skriver att Cybertrucken fastnade på grund av att den använde sig av slitna Goodyear All Season-däck. Tidningen menar att Teslan inte borde ha haft problem egentligen att ta sig loss med sådana däck, men Cybertruck kör slut på sina däck väldigt fort, vilket de menar förmodligen har hänt här också.
– Om ditt gummi inte är rätt, kommer du att drabbas av samma öde, skriver The Drive.
Ägare till den över 3000 kg tunga Cybertrucken har rapporterat om problem med däcken tidigare. En ägare i gruppen “Cybertruck Owners Club” skrev tidigare under hösten att hans elbil, som då hade körts 965 mil, var tvungen att byta däck efter enbart tre månader. När personen mätte elbilens däck hade de ett mönsterdjup på 4/32 tum fram och 5/32 tum bak.
Hur och om Cybertrucken lyckades ta sig loss från snödrivan avslöjas aldrig i klippet. En sak går i alla fall att säga om händelsen. Det är nog inte många som kunde förutse att modellen som lanserades som oförstörbar och ostoppbar skulle ha liknande problem snart ett år efter sin debut.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.