Tesla har kommit igång igen i Tyskland efter en svag vår. Men det ser mörkt ut för Polestar som backat rejält.
Efter en svag vår ser Tesla ut att ha fått upp farten igen i Tyskland. I maj registrerades 1 210 bilar, en uppgång med 37 procent från april. Men jämfört med samma månad i fjol är det fortfarande ett tapp på över 36 procent.
Kinesiska BYD fortsätter dominera bland elbilsmärken i Tyskland. De har sålt närmare 1 900 elbilar i maj. Det är en ökning med över 800 procent jämfört med året innan. Även märken som Leapmotor och XPeng växer snabbt.
Statistik över sålda elbilar och laddhybrider i Tyskland
Märke | Apr | Maj | Förändring april 25 jmf. maj 25 | Förändring maj 2024 jmf. maj 25 |
---|---|---|---|---|
BYD | 1 566 | 1 857 | +19 % | +824 % |
Leapmotor | 314 | 509 | +62 % | N/A |
Lucid | 6 | 15 | +150 % | +15 % |
Nio | 19 | 22 | +16 % | –37 % |
Polestar | 303 | 240 | –21 % | –42 % |
Tesla | 885 | 1 210 | +37 % | –36 % |
XPeng | 207 | 186 | –10 % | +1 450 % |
För Polestar går det däremot åt andra hållet. Elbilstillverkaren sålde bara 240 bilar i maj. Det är ett ras på 42 procent jämfört med i fjol och 21 procent färre än i april. Detta trots kampanjer med rabatt och räntefri finansiering samt två nya modeller i programmet.
Totalt registrerades över 239 000 nya bilar i Tyskland under maj. Elbilar stod för 18 procent av försäljningen medan bensin- och dieselbilar fortfarande dominerar. Och trots Teslas lilla comeback jämfört med april – är det Polestars kraftiga nedgång som sticker ut mest.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.